Marina Abramović, Spirit House, Five Stages (stillbild från video), 1997 © Marina Abramović / Bildupphovsrätt 2019

3.6 2019

Hur kan man förstå videokonst?

Alla konstformer kan givetvis vara utmanande men är inte videokonst ändå lite extra krävande? Som konstvärldens svar på friformsjazz? Lena Essling är intendent med samlingsansvar för film och video och i Moderna Museet-podden serverar hon en grundkurs i videokonst.

I Samlingen finns omkring 480 konstvideor och filmer och antalet växer stadigt varje år men vad finns det för nyckelverk? Och hur vet man som curator vad som är bra videokonst? Dessutom: Hur kommer det sig att videokonst gör sig så bra på toaletten?

Moderna Museet-podden kommer ut med tio avsnitt under våren 2019. Intromusik: ”Walk on by” av El Perro Del Mar. Alla avsnitt finns att lyssna på här:

Acast
iTunes