Kristin Lundell, pressekreterare och Maria Taube, intendent på Moderna Museet. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

14.5 2019

Är treåringar expressionister eller futurister?

Kan spädbarn uppskatta modern konst? Och hur gör man när en hel gymnasieklass sätter sig på tvären redan innan visningen har börjat? I det senaste avsnittet av Moderna Museet-podden berättar intendent Maria Taube om pedagogik på museet.

Maria Taube är intendent med över trettio års erfarenhet av pedagogisk verksamhet på Moderna Museet. I Moderna Museet-podden berättar hon för Kristin Lundell bland annat om hur man kan se konst med öronen och varför såväl punkare som medelålders kvinnor kan känna samhörighet med Rauschenbergs ”Monogram” (i folkmun kallad Geten).

Moderna Museet-podden kommer ut med tio avsnitt under våren 2019. Intromusik: ”Walk on by” av El Perro Del Mar. Alla avsnitt finns att lyssna på här:

Acast
iTunes