Kristin Lundell, pressekreterare och Johanna Holm Norrvik, depositionsansvarig

15.1 2020

Att bestämma över statsministerns konst

På våra folkvaldas arbetsrum, i diplomatresidens och vissa kungliga representationsutrymmen samt hos andra offentliga ämbeten hänger det konst, bland annat från Moderna Museet. Men hur tänker man när man väljer konst till statsministerns, eller låt säga kulturministerns, arbetsrum?

I Moderna Museet-podden har museets pressekreterare Kristin Lundell bjudit in Johanna Holm-Norrvik som är depositionsansvarig och en av dem som bestämmer vad som ska lånas ut. Finns det någon konstnär som är extra populär hos våra politiker? Vad tycker man som konstkunnig egentligen om politiker som har åsikter om vilken konst som ska hänga på deras rum? Plus – vad händer om man ber att få låna en Picasso och ha bakom skrivbordet?

Moderna Museet-podden startade 2019. Intromusik: ”Walk on by” av El Perro Del Mar. Alla avsnitt finns att lyssna på här:

Acast
iTunes
Libsyn
Spotify
Soundcloud

Lyssna på senaste avsnittet direkt

Publicerad 15 januari 2020 · Uppdaterad 11 februari 2020