Porträttfoto

Kristin Lundell, pressekreterare och Anna Tellgren, intendent med ansvar för fotografi

11.2 2020

Den linsbaserade konsten

I Moderna Museets samling finns över hundratusen fotografier från 1840-talet och framåt och den som har bäst koll på dem är Anna Tellgren, sedan 2004 intendent med ansvar för fotografi vid Moderna Museet. Men hur är det att ha så många objekt att hålla reda på när man ska curera utställningar och hänga rum? Hur går det ens till när man väljer bland 100 000 olika fotografier?

Dessutom – varför visar ett konstmuseum dokumentärt fotografi från berömda krigsfotografer och måste en intendent med ansvar för fotografi tänka på sånt som komposition och gyllene snitt också när hon fotar på sin semester?

Moderna Museet-podden startade 2019. Intromusik: ”Walk on by” av El Perro Del Mar. Alla avsnitt finns att lyssna på här:

iTunes
Libsyn
Soundcloud

Lyssna på senaste avsnittet direkt

Publicerad 11 februari 2020 · Uppdaterad 1 mars 2024