En teckning med två nakna personer

Edith Hammar, Tändstickor, 2021 Foto: Tobias Fischer / Moderna Museet © Edith Hammar

Svenska förvärv

Tändstickor

7.5 2022 – 14.8 2022

Stockholm

I grupputställningen ”Svenska förvärv: Tändstickor” möter du ett 40-tal konstverk som under förra året köptes in till Moderna Museets samling i samband med förvärvsprojektet ”Svenska förvärv 2021”. Verken i utställningen har gemensamt att de visar på konstens kraft att tänja på gränser och rucka på hur vi ser på vår omgivning och vad vi uppfattar som möjligt.

Om den första utställningen, ”Inblickar”, dröjde sig kvar vid det intima och det smärtsamma, så öppnar ”Tändstickor” upp sig mot världen. Nyfikenhet och fantasi präglar de konstnärliga metoderna, gestaltningarna och ämnena som undersöks. Rörelse och samspel, aktion och friktion, gemenskap och kollektivitet är några ledmotiv.

”Tändstickor” är rik på infallsvinklar, rymmer en bredd av språk och metoder och involverar konstnärer ur olika generationer från hela landet.

En målning föreställande en person som sitter i en ateljé i Berlin
Gittan Jönsson, Drontheimer strasse 36a!, 2018 © Gittan Jönsson Foto: Tobias Fischer / Moderna Museet Bildupphovsrätt 2022
Stillbild från video. I gult över bilden står skrivet RESILIENCE
Joar Nango, The indigenuity manifesto, 2016 © Joar Nango

Videomanifest, mjölk och medelvärdet

Med sitt verk ”Cosmic Latte” (2020), beger sig konstnärsnärsduon Norberg-Sundén, ut i rymden och skapar ett eget universum av former och material kopplade till mjölkens historia, betydelse och symbolik. Ett explosivt videomanifest av Joar Nango visar oss nyskapande arkitektoniska lösningar i Sápmi och hur alla ting och material bär på förmågan att bli något helt annat.

En berättelse om medelmåttan och medelvärdet blir en kommentar till individualismen i Iris Smeds surrealistiska film ”The Average” (2019).

Konstnärens roll och skapandets förutsättningar

Se installation, performance, video, måleri, teckning, skulptur och upptäck hur konsten kan leda oss in i magiska och mytiska världar, verka för biologisk mångfald eller generera egna system, symboler och livsvillkor. En del av konstverken är samhällskritiska och forskningsorienterade och närmar sig alternativa sätt att undersöka och se omvärlden och historiska skeenden. Andra ger utrymme för kärlek till naturen och jorden vi står på.

Konstnärens roll och skapandets förutsättningar ligger som en öppen fråga genom utställningen. I Ami Bergmans självporträtt framträder en äldre kvinna med enorma händer som besitter förmågan att skapa en egen plats i världen. Gittan Jönsson bjuder in oss till sin ateljé på Drontheimstrasse i Berlin där vi får betrakta målningar i olika stadier.

En målning av en person med stora händer
Ami Bergman, Självporträtt, 2018 © Ami Bergman Foto: Tobias Fischer / Moderna Museet Bildupphovsrätt 2022
Foto av en skulptur
Jan Cardell, Bagge, 1998 © Jan Cardell Foto: Tobias Fischer / Moderna Museet

Tänder en gnista och leker med elden

– I ”Svenska förvärv: Tändstickor” samlas konst som på olika sätt tänder en gnista eller leker med elden. Den kan omvandlas till värme men också till något kraftfullt och lättantändligt, säger Asrin Haidari, curator.

* Goldin+Sennebys verk ”Insurgency of Life (Lego Pedometer Cheating Machines)” visas ej på grund av tekniska skäl.

* Måns Wranges verk ”Monument (version 2)” visas ej på grund av tekniska skäl.

Mer om utställningen