Personer vandrar i skog

Natur Hjärta Konst, 2021 Foto: Ellen Arvidsson/Moderna Museet

22.6 2021

Natur Hjärta Konst

Pilotprojektet Natur Hjärta Konst har som ambition att genom direktkontakt mellan unga människor och naturen öka förståelsen och kunskapen kring hur natur och människa samverkar. Tillsammans med Naturums naturpedagoger går vi på en sinnlig upptäckfärd i Söderåsens nationalpark.

Moderna Museet Malmö samarbetar med Naturum Söderåsen som är en av Sveriges 30 nationalparker och ligger öster om Helsingborg, mellan Röstånga och Ljungbyhed. I en platsbaserad konstworkshop, ledd av konstpedagoger från Moderna Museet Malmö, får barnen reflektera och ge uttryck för sina upplevelser och tankar.

Idén om att arbeta direkt med och i naturen genom konsten, på plats på Naturum, är själva hjärtat i projektet. Inom ramen för Natur Hjärta Konst får de deltagande barnen både information och kunskap om djur, växter och geologi som format området och möjlighet att bearbeta och reflektera kring upplevelserna genom konstnärligt skapande. Vår ambition är att deltagarna ska förvärva erfarenhetsbaserad praktisk kunskap av såväl natur som konst. Kanske kan projektet hjälpa till att öka förståelsen kring naturen och ekosystemen – att allt hänger ihop.

Projektet vänder sig i nuläget främst till mellanstadieklasser i området kring Söderåsen.

Vill du veta mer? Kontakta gärna: Susanne Lindblad, Intendent för förmedling, s.lindblad@modernamuseet.se

Publicerad 22 juni 2021 · Uppdaterad 22 juni 2021