flicka med pensel i handen

Verkstan, 2023 Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

9.9 2023

Premiär för Museis!

Nu öppnar vi museet ännu mer för barn och unga. Under hösten 2023 introducerar vi ett nytt koncept; Museis – stor konst för de små!

Moderna Museet Malmö vill vara en kreativ och lekfull plats för små barn och deras vuxna. Vi utforskar konsten tillsammans utifrån det lilla barnets behov, med materialet och leken i centrum. Varannan tisdag välkomnar vi barn i åldern 1 – 3 år med deras vuxna. I Verkstan erbjuds en skapande aktivitet vid varje träff. Tillsammans utforskar vi konst och upplevelsen av konst. Vi erbjuder även en kort visning där vi ser utställningen genom barnets blick.

Det kommer finnas utrymme för både skapande och häng, möjlighet till mellis och umgänge med andra barn och vuxna. Vi bjuder på te och kaffe. Två konstpedagoger finns alltid på plats.

Ansvarig konstpedagog Sofia Djerf säger:

– Vi vet att det för just åldersgruppen 1 – 3 år inte finns så stort utbud av aktiviteter. Vi vill också skapa en härlig plats att hänga på och att vår skapande verkstad – Verkstan – ska kunna fungera som en sådan. Och vi får ju chansen att introducera konsten också, både för de vuxna och barnen! Det ska vara enkelt att ta sig hit, därför gäller drop in och fri entré för barnet och en medföljande vuxen på Museis.

Museis är under hösten 2023 en ny aktivitet, vi testar oss fram och utvecklar upplägget tillsammans med er deltagare. Välkommen!

Publicerad 9 september 2023 · Uppdaterad 16 december 2023