Kamratporträtt av skolflickan Sigrid Lind. Ur Moderna Museets Vänners arkiv.

10.2 2013

Sigrid Lind – Skulptörernas vän!

Moderna Museets Vänners Skulpturpris – K. A. Linds hederspris delas ut vartannat år av Moderna Museets Vänner.

Vem var då Sigrid Lind som en gång så generöst instiftade detta pris? Efter en genomgång av Moderna Museets Vänners arkiv börjar en bild att träda fram. Sigrid föddes en krispig vinterdag den 6 februari 1891 som dotter till fabrikör Karl August Lind och hans hustru Kristina Amalia (Milda) Lind, född Blom. Fadern hade en kemisk-teknisk fabrik på Karduansmakargatan i Stockholm. Han kallades allmänt för Bläck-lind då firman tillverkade bläck av ett för tiden mycket känt märke. Det var med arvet av fadern och med intäkterna från ett hyreshus på Södermalm som Sigrid Lind i sitt testamente skulle få möjligheten att instifta en pris till behövande skulptörer. Priset skulle enligt testamentet administreras av Föreningen för nutida konst. Föreningen ombildades 1953 till Moderna Museets Vänner.

Sigrid Lind skaffade sig en konstnärlig utbildning och kom att bli textilkonstnär med en rätt liten produktion. De få verk som fanns i konstnärens ägo testamenterades bort till en vän och tyvärr donerades inget till Föreningen för nutida konst. Därför blev vi i vänföreningen mycket glada när vi en dag fick ett telefonsamtal från dottern till en av Sigrid Linds vänner, som hade en kartong full med gouacher, pasteller, teckningar och skissblock som hon vill ge i gåva. Här fanns en mångfald av porträtt- och blomsterstudier, skisser till religiösa motiv, julmotiv och annat spännande. Bland annat fanns den signerade gouachen föreställande ett skepp till havs som du kan se här intill. I kartongen fanns även en noggrant nedtecknad ”Teoretisk vävbok” där en mångfald av vävtekniker pedagogiskt demonstrerades.

Sigrid Lind hade enligt sin advokat klen hälsa och när hon gick bort på nyårsaftonen 1945 var hon endast 54 år gammal. Innan dess hade hon förberett sin bortgång och bestämt sig för att merparten av hennes förmögenhet skulle avsättas till att instifta ett pris till skulptörer, en grupp konstnärer som hon visste ofta hade det svårt ekonomiskt. Hon ville att priset skulle utdelas för all framtid och arrangerade med förvaltningen av sin förmögenhet så att kapitalet aldrig skulle behöva röras utan istället påökas varje år med delar av intäkterna.

Utdelningstakten av priset var till en början vart femte år tills kapitalet växt till sig. Sedan 1989 delas det ut vartannat år. Sigrid Linds ambition var att den konstnär som fick priset skulle få sin ekonomi ordnad. Det första priset delades ut på femårsdagen av hennes dödsdag – nyårsaftonen 1950. Mottagare av detta första hederspris blev Elis Eriksson som skulle komma att ha ett långt aktivt konstnärsliv framför sig med denna grundplåt. Och priset har verkligen gett en rad konstnärer möjligheten att realisera projekt som annars inte hade varit möjliga. Så det är med stor glädje vi i år ännu en gång får dela ut ett pris som verkligen gör skillnad.

Tack för det Sigrid Lind!

Text av Ulf Eriksson, intendent vid Förmedling på Moderna Museet Museet

Publicerad 10 februari 2013 · Uppdaterad 10 februari 2022