Christian Partos i sin ateljé

Christian Partos i sin ateljé. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

30.10 2015

Christian Partos får Moderna Museets Vänners Skulpturpris 2015

Moderna Museets Vänner delar vartannat år ut ett skulpturpris till en aktiv svensk konstnär. I år går priset till Christian Partos.

Christian Partos är en konstens förtrollare som med finurlig teknik och egensinnigt konstruerade objekt intar och förvandlar rum till storslagen konst. Med ett antal dramatiska installationer och känsliga skulpturer: svischande ljuspulser, gigantiska vispar och fallande regn av glödlampor, har Partos under åren bjudit oss på det ena mäktiga verket efter det andra och i dessa fängslat oss med den inneboende lågmälda poesin som alltid pulserar som en grundton i verken. Solitären Christian Partos tilldelas Moderna Museets Vänners Skulpturpris för att han för oss skapat ett eget konstnärligt universum långt bortom allmänningen, där det vi inte trodde att vi någonsin skulle få se, faktiskt sker mitt framför våra ögon.

2015 års jury bestod av Daniel Birnbaum (överintendent Moderna Museet), Lars Nilsson (konstnär), Lena Josefsson (ordförande Moderna Museets Vänner), Mårten Castenfors (chef Liljevalchs konsthall, Stockholm konst) och Sophie Allgårdh (kritiker och curator).

Videodokumentation av utställningen med skulpturprisvinnaren 2015 Christian Partos

Utställningen var öppen under en kväll i Auditoriet på plan 2.

Publicerad 30 oktober 2015 · Uppdaterad 6 december 2017