10.2 2022

Nu blir MMV Klubb Moderna!

Tiderna förändras. Därför förändras nu även vi – så att vi kan fortsätta det viktiga arbetet med att stödja museet och att ge varje medlem en så härlig och utvecklande upplevelse som möjligt. Därför blir Moderna Museets Vänner nu Klubb Moderna, en förändring som omfattar namn, erbjudande och ambitioner. Och som medför ökad valfrihet i medlemskapet!

Upplev mer när Moderna Museets Vänner blir Klubb Moderna!

Moderna Museets Vänners har en stolt historia. Redan 1953 bidrog vår förening till initiativet att grunda Moderna Museet. Ända sedan dess har vi arbetat för museets bästa. Vårt främsta ändamål är att bidra till att utöka Moderna Museets samlingar. Många av de mest framträdande verken hade inte funnits om det inte vore för oss och de medlemsavgifter ni vänner bidragit med! Med hjälp av våra donationer har museet kunnat köpa in verk av Robert Rauschenbergs (som Monogram, mer känt som Geten), Cindy Sherman, Matisse och Gerard Richter.

Nu tar vi ett steg framåt

Men tiderna förändras. Därför förändras nu även vi – så att vi kan fortsätta det viktiga arbetet med att stödja museet och att ge varje medlem en så härlig och utvecklande upplevelse som möjligt. Därför blir Moderna Museets Vänner nu Klubb Moderna, en förändring som omfattar namn, erbjudande och ambitioner. Och som medför ökad valfrihet i medlemskapet!

Klubb Moderna vill ge fler, större och roligare konstupplevelser genom stimulerande möten mellan människor. Genom ett medlemskap i Klubb Moderna ska du uppleva mer!

Som tidigare får du fri entré till utställningar, inbjudan till vernissager, möjlighet att delta på konstresor, fri entré till våra samarbetspartners samt rabatter och specialerbjudanden endast för medlemmar i Klubb Moderna.

Nyhet: klubbkvällar och digital närvaro

Vi förändrar våra tisdagskvällar till att bli mer en av salong, i museets restaurang, där gränsöverskridande samtal kring konsten och social gemenskap står i centrum. Vi bjuder in spännande gäster och lyssnar ibland på livemusik. Någon gång går vi på visning hos våra samarbetspartners och på andra konstinstitutioner.

Vi satsar mer på att synas så att vi når ut med vad vi erbjuder och därmed kan bli fler. Vi vill ge dig en ökad närvaro även när du är utanför museets väggar – som till exempel hemma i soffan. Därför kommer vi att bli mer digitala. Vi fortsätter med fördjupande och intressanta artiklar om konsten och bakom-kulisserna material från museet, fast nu med digital distribution. Det ger mer tillgänglighet, aktualitet och hållbarhet än vad en tryckt tidning kan ge.

Vi inför tre medlemsnivåer
Samtidigt passar vi på att modernisera medlemskapet. I och med Klubb Moderna kan du välja medlemsnivå, utifrån hur mycket du vill uppleva. Den 1 februari 2022 introducerar vi våra nya medlemskap, med tre nivåer: Entré, Klubb och Klubb +1.

Entrémedlemskap är precis vad namnet säger: det ger dig en entré till museet rätt och slätt. Med ditt medlemskort kommer du in utan extra kostnad på alla betalutställningar med “fast track” under 1 år. Du får också nyhetsbrev så du vet vad som händer på Moderna Museet och i Klubb Modernas värld.

Klubbmedlemskap. Som Klubbmedlem har du, utöver det som gäller för Entré, också fritt tillträde till våra klubbevent, vernissager och egna specialvisningar. Du får också rabatt i butik och restaurang samt förtur till editioner och inbjudan till våra konstresor. Klubbmedlemskapet motsvarar dagens ordinarie enskilda medlemskap.

Klubbmedlemskap +1. Det är ett extra generöst medlemskap. Klubb+1 omfattar allt som gäller för både Entré- och Klubb – och dessutom får du ta med en vän. Det gäller såväl på betalutställningar och vernissager som för våra klubbkvällar, vilket är helt nytt! Både du och din vän får också specialpris på Vännernas bricka och får även möjlighet att följa med på våra uppskattade konstresor. Det här är en moderniserad variant av vårt parmedlemskap. Den stora och efterfrågade fördelen är att du nu kan ta med dig vem du vill, inte alltid samma person.

Vi förändrar avgifterna från 2007 års nivå

Våra medlemsavgifter har inte justerats på hela 14 långa år, så nu när vi ser över nivåerna ser vi också över avgifterna:

Entrémedlemskap ordinarie: 375 kr. Under 30 år: 250 kr.
Klubbmedlemskap ordinarie: 550 kr. Under 30 år: 325 kr.
Klubbmedlemskap +1 ordinarie: 875 kr. Under 30 år: 450 kr.

Skillnaderna är kanske inte så stora, kan man tycka, med hänsyn till att medlemsavgiften inte höjts sedan 2007, men ett ännu mer attraktivt medlemskap kombinerat med den här höjningen ska ge de resurser vi behöver för att bidra till museet så som vi vill och ska!

Tack för allt, Moderna Museets Vänner. Och välkommen att fortsätta bidra och uppleva genom medlemskapet i Klubb Moderna!

Publicerad 10 februari 2022 · Uppdaterad 10 februari 2022