Runo Lagomarsino, vinnare av Moderna Museets Vänners Skulpturpris 2019 Till vänster: Runo Lagomarsino, 2019, foto: Krzysztof Zieliński. Till höger: Air d'exil (we smoke for the dead, we store for the dead, but they are not dead),2019, av Runo Lagomarsino, foto: Andrea Rossetti. Courtesy by the artist and Francesca Minini, Milan.

25.9 2019

Runo Lagomarsino får Moderna Museets Vänners Skulpturpris 2019

Moderna Museets Vänners Skulpturpris 2019 tilldelas konstnären Runo Lagomarsino som hedras med en utställning som öppnar i samband med prisutdelningen 12 november. Prissumman 300 000 kronor gör det till ett av de största konstnärspriserna i Sverige.

Runo Lagomarsino, född 1977, bor och arbetar i São Paulo och Malmö. Genom precisa och poetiska förskjutningar i sitt arbete konstruerar han friktioner mellan språk, ikonografi och dominerande berättelser. Runo Lagomarsino har utvecklat en praktik som ligger lika nära som långt ifrån det konventionella skulpturbegreppet och han utforskar konstens traditionella former och överskridande.

Runo Lagomarsino har en Master of Fine Arts (2003) från Konsthögskolan i Malmö och hans verk har visats på bland annat Venedigbiennalen, Guggenheim (New York), Reina Sofía, Madrid, Malmö Konsthall, São Paulo biennalen och LACMA (Los Angeles). Under 2019 är Runo Lagomarsino Daad stipendiat i Berlin.

Juryns motivering

”Runo Lagomarsino är en konstnär vars verk ger en mångfasetterad bild av vad arbetet med skulptur kan vara. Lagomarsino lägger ned omsorg på det materiella men glömmer aldrig dess begreppsliga aspekt, formar en berättelse och är ytterst medveten om politiska markeringars betydelse. Han rör sig mellan tidsligheter och identiteter och uppfattar konsten som enhet av tid och rum insatt i en historisk kontext. En mening skriven på en bagagesnurra, sand som hälls ut framför grekiska skulpturer på ett museum, material som ställs samman med ett kolonialt förflutet. I Lagomarsinos konstnärliga praktik återfinns makt och geografi, mytologi och nationella identiteter, föremål och minnen, osynliga situationer och möjligheter till en mångfaldig dialog.”

2019 års jury bestod av Ebba Matz, konstnär, Marti Manen, curator och director för Index Foundation, Nils Forsberg, journalist, Fredrik Liew, intendent Moderna Museet och Lena Josefsson, ordförande Moderna Museets Vänner.

Prisutdelning och vernissage

Tisdag 12 november 2019, kl 18.30

Varmt välkommen att delta i prisutdelning och vernissage av utställningen med skulpturprisvinnaren Runo Lagomarsino.

Kl 18.30 Prisutdelning och samtal med pristagaren Runo Lagomarsino och intendent Fredrik Liew. Därefter mingel och bar.

Under kvällen finns det möjlighet att köpa den nyproducerade katalogen om Runo Lagomarsions konstnärskap till specialpris. Svensk och engelsk text. Specialpris under kvällen 12 nov: 100 kr (ord pris 250 kr/200 kr medlemspris).

Publicerad 25 september 2019 · Uppdaterad 26 september 2019