Berit Lindfeldt 2021 Foto: Åsa Lundén

5.10 2021

Berit Lindfeldt får Moderna Museets Vänners Skulpturpris 2021

Moderna Museets Vänners Skulpturpris 2021 tilldelas konstnären Berit Lindfeldt som hedras med en utställning som öppnar i samband med prisutdelningen 9 november. Prissumman 300 000 kronor gör det till ett av de största konstnärspriserna i Sverige.
Berit Lindfeldt, född 1946 i Stockholm och verksam Göteborg, är utbildad vid Konstindustriskolan 1966-71 och Valands konstskola 1972-77. Hon har haft flertalet utställningar både utomlands och i Sverige. Bland de senare utställningarna märks ”Tillvarons kant” på Liljevalchs 2014, ”Insidor och Utkanter” på Konstakademien 2020, ”Barmark” på Elastic Rural 2021 och ”Värme/Energi” på Kummelholmen 2021.

Prisutdelning och utställningens öppnande sker 9 november 2021. Utställningen pågår till 12 december.

Skulpturprisjuryns motivering
”Berit Lindfeldt tilldelas Moderna Museets Vänners Skulpturpris 2021 för ett konstnärskap som övertygar om att konsten och livet hör ihop. I Lindfeldts omsorgsfulla modellerande ombildas vardagens föremål till förtätade gestaltningar och minnesbärare, abstrakta men igenkännbara, allvarsamma men hoppfulla. Hemmet, dess möbler, bruksföremål och innanmäten tycks ha laddats med den skapande handens energi och erfarenhet som de sedan bär inom sig. Lindfeldts verk materialiserar erfarenheten. De ger intryck av att ljuda trots sin tystnad, och röra sig trots sin stillhet. Ungefär som om de iscensatte den omöjliga utsagan ”om väggar kunde tala”. I mötet med Lindfeldts verk väcks en gemensamhet till liv: Den mänskliga.”

Skulpturprisjuryn
2021 års jury bestod av Emily Fahlén, (curator, konstvetare och skribent), Johanna Gustafsson Fürst, (konstnär och professor på Konsthögskolan), Håkan Nilsson (konstkritiker och professor på Södertörns högskola), Gitte Ørskou, (överintendent, Moderna Museet), Lena Josefsson, ordförande Moderna Museets Vänner.

Publicerad 5 oktober 2021 · Uppdaterad 13 januari 2022