Unheimlich Manöver, konstverk av KLara Liden

Klara Lidén, Unheimlich Manöver, 2007 © Klara Lidén. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

17.11 2013

Klara Lidén får Moderna Museets Vänners Skulpturpris 2013

Moderna Museets Vänners Skulpturpris 2013 tilldelas Klara Lidén. Priset har delats ut sedan 1950 och är ett av de största konstnärspriserna i Sverige med en prissumma på 300 000 kronor.

Juryns motivering lyder:
”Klara Lidén är en konstnär som med precision utforskar rummets poetiska och politiska möjligheter. Hennes skulpturala arbeten involverar kroppen, arkitekturen och staden i undersökningar av det privatas och det offentligas gränser. I en rad utställningar som beaktats världen över har hon lyckats utvinna överraskande konstnärliga energier ur vardagens material och rum.”

2011 presenterade Moderna Museet, som första museum i världen, en totalutställning av Klara Lidén. Utställningen var ett samarbete med Serpentine Gallery, och visade alla aspekter av hennes konstnärskap: videor, diabildserier, installationer och en serie målade väggskulpturer.

Läs om Klara Lidéns utställning från 2011

Om Moderna Museets Vänner