Foto: Hanna Ukura

13.1 2022

Nya medlemskap Klubb Moderna

I februari 2022 infördes nya medlemskap och avgifter för Moderna Museets Vänner. Vi verkar nu under namnet Klubb Moderna. Här finns svar på de vanligaste frågorna kring detta.

Kärnan i Moderna Museets Vänner/Klubb Moderna är och kommer att förbli att bidra till att stödja museet med inköp av konst. Det är vårt viktigaste mål. Nu moderniserar vi medlemskapet och inför större valfrihet med tre medlemskapsnivåer.

Klubbmedlemskap ger dig fri entré till betalutställningar, fritt tillträde till våra klubbkvällar, vernissager och egna specialvisningar, rabatter i restaurang och butiken samt andra förmåner.

Klubbmedlemskap + 1, med detta får du allt ovan, men även möjlighet att ta med en vän (som kan variera från gång till gång) på utställningar, vernissager och klubbkvällar.

Årskort (fd. Entrémedlemskap) ger dig fri entré till alla betalutställningar på Moderna Museet.

Är du under 30 år får du rabatterat pris på klubbmedlemskapen.

Oavsett vilket medlemskap du väljer så bidrar det till att stödja museet med inköp av konst. Alla medlemmar får också nyhetsbrev via e-post med information, erbjudanden och uppdateringar om Moderna Museets värld.

Börjar medlemskapet gälla från det datum jag betalar avgiften eller löper det per kalenderår?
Medlemskapet gäller ett år från det datum du betalar avgiften. Du kan bli medlem när som helst på året.

Kommer ständiga medlemskap att finnas kvar?
Ja. Alla tidigare köpta ständiga medlemskap löper på som tidigare: Ett ständigt enskilt kommer att motsvara det nya Klubbmedlemskap. För ett ständigt parmedlemskap gäller varje medlemskort som ett Klubbmedlemskap.

Från 1 februari kostar ett ständigt Klubbmedlemskap 15 000 kr.

När införs de nya medlemskapen?
De nya medlemskapen börjar gälla och säljas från februari 2022.
Nya och gamla medlemskap kommer att fungera parallellt under en period.

Jag har precis köpt ett enskilt medlemskap som löper över 2022, vad händer med det efter 1 februari?
Ett enskilt medlemskap kommer att motsvara ett Klubbmedlemskap under hela medlemskapsperioden.

Jag har precis köpt ett parmedlemskap, vad händer?
I ett parmedlemskap har man två medlemskort, dessa gäller som två separata Klubbmedlemskap under den kvarvarande medlemskapsperioden.

Hur blir det med treårsmedlemskap?
Om du redan köpt ett treårsmedlemskap innan februari så löper det på hela medlemsperioden. Ett enskilt gäller som ett Klubbmedlemskap och ett parmedlemskap gäller som två separata Klubbmedlemskap. Se ovan.
Från februari 2022 är det inte längre möjligt att köpa 3-års medlemskap.

Varför ändrar ni från parmedlemskap till Klubb +1?
Klubb +1 är en moderniserad variant av parmedlemskap som är mer flexibelt. Fördelen är att du kan ta med dig vem du vill och inte alltid samma person.

Med Klubb +1 har man ett kort som gäller för två personer på Klubb Modernas event, vernissager och på utställningar. Kortet är personligt. Fördrar man att ha två kort och vill kunna gå oberoende av varandra, kan man välja två Klubbmedlemskap eller Årskort.

Varför tar ni bort rabatt för par?
Anledningen till att vi hittills kunnat ge rabatt för parmedlemskap är utskicken av tidningen och annat material, som endast gjorts en gång per hushåll. Vi har därmed kunnat spara in en kostnad. När vi fasar ut tidningen är det inte längre motiverat med den rabatten.

Det nya Klubb +1 är också mer rättvist då alla betalar för sitt eget medlemskap och inte får rabatt för att man bor tillsammans.

Vi har tidigare haft parmedlemskap, men fick nu bara ett kort.

Har ni tidigare haft parmedlemskap, erbjuds ni på förnyelseavin att välja Klubb +1. Då får man ett kort som gäller för två personer på vernissager, event och utställningar. Kortet är personligt.

På förnyelseavin finns det olika medlemsavgifterna listade. Du kan själv välja det medlemskap och den avgift som passar dig bäst.

Kommer medlemsförmånerna att finnas kvar?
Klubbmedlemskap och Klubb +1 kommer fortsatt att ge rabatt i butik, restaurang och café. Samt fritt inträde på ArkDes och några fler museer och institutioner.

Publicerad 13 januari 2022 · Uppdaterad 12 maj 2023