Michaël Borremans, The Pupils, 2001 70x60 cm, oil on canvas.
Courtesy Zeno X Gallery, Antwerp

Eklips

Konst i en mörk tid

31.5 2008 – 24.8 2008

Eklips – eller solförmörkelse – är ett sällsynt fenomen som innebär att månen under en kort stund skymmer solen och ett dunkel infinner sig mitt på dagen. I en tid av snabba förändringar och turbulenta konflikter är det svårt att finna enkla förklaringar. Det svårbegripliga framstår som absurt och så skildras också världen och människan av många konstnärer.

Lever vi i den mest upplysta av tider? I dagens kunskaps- och informationssamhälle, med Internet och vetenskapens science fiction-liknande framsteg, kan det tyckas så. Samtidigt tycks allt fler sätta klassiska upplysningsideal som kritiskt tänkande och yttrandefrihet på undantag till förmån för normer och konsensus. Media och den politiska debatten vill undvika att stöta sig och vara inkorrekt. Andra, inte minst konstnärer, vill försvara rätten att få säga ”fel saker”.

För konstnärer är det nya och okända mer intressant än det färdigt förklarade. Konsten har möjligheter att vidga vår värld. Flera av verken i denna utställning utgår från idéer och antaganden. Snarare än att tala om det som finns och är, så gör man konst om och av det som är möjligt. Man kan säga att konstnärer ger sig ut i mörkret. De använder den frihet som fiktionen erbjuder för att spekulera, göra tankeexperiment, skapa nya språk. Konsten är tvetydig, ofta motsägelsefull, vacker och äcklig, rolig och skrämmande på samma gång.

Konstnärerna undersöker och gestaltar områden som är mörka eller irrationella. Flera av dem har en känsla för det absurda i tillvaron, vilket resulterar i en uppfriskande humor. Existentiella frågor om människans villkor är utgångspunkten. Utställningen följer två spår; ett dämpad, mystiskt och återhållet, ett mer anarkistiskt och burleskt. Utställningens konstnärer arbetar med installation, skulptur, performance, videoprojektion och måleri.

Magnus af Petersens, curator: ”Eklips är både ett påstående och en fråga om konsten idag. Om konstnärer under 90-talet var upptagna vid verkligheten, vilket kunde ta sig uttryck i dokumentära strategier eller relationell estetik, så är många idag mer intresserade av spekulationer, av att spegla det obegripliga. Det kan låta drastiskt att vi lever i en mörk tid. Men efter den 11 september, i en tid av omvälvande politiska händelser, ser vi en ökad intolerans. Utställningen lyfter fram konst som inte är politisk på ett förenklande vis, utan hävdar rätten att säga fel saker, konst som använder fiktionens frihet till experiment.”

Medverkande konstnärer

Lucas Ajemian, Michaël Borremans, Nathalie Djurberg, Ellen Gallagher, Tom McCarthy/INS – International Necronautical Society, Paul McCarthy, Mike Nelson, Anri Sala och Dana Schutz.

Curator: Magnus af Petersens
Assisterande intendent: Fredrik Liew

Dana Schutz, Face Eater, 2004 © 2008 Dana Schutz
Courtesy of Zach Feuer Gallery, New York
Mike Nelson, AMNESIAC SHRINE or Double coop displacement, 2006 Installation. Moderna Museet. Gåva från Moderna Museets Vänner. Courtesy of Matt´s Gallery, London and Galleria Franco Noero, Torino
Michaël Borremans, The Pupils, 2001 70x60 cm, oil on canvas.
Courtesy Zeno X Gallery, Antwerp
Tom McCarthy, Calling All Agents, 2004 International Necronautical Society (INS) Radio Broadcasting Unit, Institute of Contemporary Arts, London 2004. © David Boulogne/INS

Mer om utställningen