Dana Schutz, Face Eater, 2004 © 2008 Dana Schutz
Courtesy of Zach Feuer Gallery, New York

Konstnärsbiografier

Michaël Borremans

Den belgiske konstnären Michaël Borremans (f. 1963, bosatt i Ghent), mest känd för sina målningar och teckningar, visar ett stort antal verk i kännetecknande nysurrealistisk stil. Motiven är människor som förefaller höra hemma i ett sepiatonat förflutet, koncentrerat böjda över någon gåtfull syssla. Verkens titlar bidrar till känslan av osäkerhet inför vilken sorts scener vi bevittnar, som The Advantage för en ung man i tvångströja.

Michaël Borremans

Anri Sala

Det gåtfulla i Borremans måleri har en motsvarighet i Anri Salas (f. 1974, bosatt i Berlin) videoverk, ofta filmade i halvdunkel. I ett av verken, Ghostgames, ägnar sig två personer åt en lek på vad som kan vara en sandstrand i mörker, där de med ljuskäglor från ficklampor förmår, eller stressar, ett antal krabbor att krypa mellan fötterna på motspelaren – och därmed gör mål. Informationsbristen i bilderna framkallar frågor och tvingar sinnena att skärpas.

Anri Sala

Nathalie Djurberg

Nathalie Djurberg (f. 1978, bosatt i Berlin) skapar i sina videoverk ett groteskt universum av figurer i modellera. Till formen liknar filmerna barnprogram, men aktörerna – ofta oroväckande gravt fetlagda kvinnor – är involverade i brutala övergrepp. Djurberg är just nu aktuell med en separatutställning på Fondazione Prada i Milano.

Nathalie Djurberg

Dana Schutz

Dana Schutz (f. 1976, bosatt i New York) målningar utgör också en säregen värld, kanske post-apokalyptisk, befolkad av groteska överlevare, som de ’självätare’ vilka utför kirurgiska ingrepp på varandra, ’tyngdlagsfanatiker’, eller sådana som är ’into Jesus’. Formmässigt navigerar hon otyglat i måleritraditionernas olika stilar. Hennes målningar utgår ofta från idéer som fungerar som utmaningar, till synes omöjliga ämnen för måleri.

Dana Schutz

Ellen Gallagher

I Ellen Gallaghers (f. 1965, bosatt i Rotterdam och New York) verk De Luxe blandas historiska och mytologiska karaktärer, uppbyggda av äldre reklambilder riktade till en afrikanamerikansk läsekrets. Dessutom visas ett antal akvareller från serien Water Ecstatic. Den bygger på en myt om undervattensmänniskor – en särskild art som utvecklats ur drunknade gravida slavinnor i den atlantiska människohandeln.

Ellen Gallagher

Tom McCarthy

Tom McCarthy (f. 1969, bosatt i London) är generalsekreterare i INS – International Necronautical Society, en pastisch på det tidiga 1900-talets avantgardistiska konstnärsgrupperingar. INS deltar med en rapport – Calling All Agents – från ett av gruppens möten i Österrike, som utgår från tanken att konsten rymmer subversiva budskap med politisk sprängkraft. Ett nytt, platsspecifikt ljudverk av McCarthy kan avlyssnas på svenska i de audioguider som normalt guidar museibesökare i samlingen.

Tom McCarthy

Lucas Ajemians

Även Lucas Ajemians (f. 1975, bosatt i New York) verk anspelar på konsten som bärare av kodade meddelanden. Han genomför med sin bror jazzmusikern Jason Ajemain en performance i Skeppsholmskyrkan som videofilmas och visas i utställningen; de framför tillsammans med tio musiker Black Sabbath-klassikern Into the Void från 1971, baklänges, med tydlig referens till de myter som hävdar att dolda, satanistiska budskap då framträder.

Lucas Ajemian

Mike Nelson

Mike Nelson (f. 1967, bosatt i London) arbetar också han med en grupp, i det här fallet det fiktiva motorcykelgänget The Amnesiacs, som består av gulfkrigsveteraner med minnesförlust. Medlemmarna ”hjälper” Nelson att göra verk som rekonstruerar deras fragmentariska minnen, som i Amnesiac Shrine – en stor rumsinstallation, inköpt till Moderna Museets samling med hjälp av medel från Moderna Museets Vänner, som 50-årspresent till museet.

Mike Nelson

Paul McCarthy

Paul McCarthy (f. 1945, bosatt i Los Angeles) gestaltar i performancebaserade videoverk på en gång hotfulla och patetiska fadersfigurer; en Alfred E Neuman-liknande dockskalle eller en nedblodad och flinande sjörövare, i en sorts Disneyvärld bortom all kontroll. Magnus af Petersens samarbete med Paul McCarthy inför dennes retrospektivutställning på Moderna Museet 2006, har varit en inspirationskälla till konceptet för Eklips.

Paul McCarthy

Mer om utställningen