
Edvard Munch, Golgata, 1900 © Munch-museet/Munch-Ellingsen Gruppen/BUS 2005. Foto: Munch-museet
Inre kris
Ett skott i sin egen hand under hösten 1902 avslutar Munchs komplicerade förhållande till flickvännen Tulla Larsen och leder så småningom till hans nervsammanbrott i september 1908. En direkt bearbetning av skottskadan finns i målningen På operationsbordet (1902-03). Men den är inte någon objektiv skildring av det operativa ingreppet. Dramatiken står i ett motsatsförhållande till skadans faktiska omfattning.
I Självporträtt i helvetet (1903) framträder Munch naken, oskyddad och ensam i ett abstrakt färgrum. De expressiva penseldragen och den intensiva färgen skapar infernalisk spänning och frambesvärjer en bild av ett flammande hav.
Genom sitt porträttmåleri hade han vunnit erkännande som konstnär i Tyskland. Under våren 1904 målar han mecenaten Max Linde klädd i knälång rock, promenadkäpp, hatt och handskar. Som en pendang i Självporträtt med penslar (1904) framträder Munch i en likaledes knälång rock – men istället för den förnäme borgarens attribut håller han penslar, målarens insignier, i sin hand.