Munch själv
19.2 2005 – 15.5 2005
Stockholm
Knappast någon har blottat sitt inre så skoningslöst som den norske målaren Edvard Munch (1863 – 1944). I sina självporträtt undersöker han rollen som konstnär, sitt förhållande till omvärlden och upplevelsen av utanförskap. Obarmhärtigt öppnar han sig för existentiella tvivel och sin egen livsångest. Munch uppenbarar den moderna människans alienation och hennes grundläggande ensamhet.
Självporträtten återspeglar Munchs konstnärliga utveckling från hans första steg som radikal naturalist fram till en expressiv symbolism på 1890-talet. Genom självporträtten kan man följa de olika stadierna i ett människoliv från ungdomen till ålderdomen. Under dessa år finner Munch täta metaforer och bildformler för sina inre erfarenheter. Detta och hans fria umgänge med färgerna gör honom till en vägröjare för expressionismen. Från 1900-talet blir Munchs palett allt ljusare; då utvecklas ett kraftfullt, symfoniskt måleri av stor nyansrikedom.
Utställningen kommer att visa måleri, grafik och teckningar tillsammans med skisser och förarbeten från konstnärens alla skaparperioder. Dessutom visas ett antal symbolistiska målningar som på ett särskilt sätt berör konstnärens roll, så som till exempel Smärtans blomma och Golgata. Även Förtvivlan, förstudien till Skriet visas.
Edvard Munchs verk känns högaktuella och det är på tiden att visa denne store tvivlares enastående visuella självbiografi, säger Iris Müller-Westermann, intendent, Moderna Museet.
Intendent: Iris Müller-Westermann
Katalog
En rikt illustrerad katalog publiceras i samband med utställningen. 280 sidor och ca 160 färgbilder, med text av utställningens intendent Iris Müller-Westermann. Svensk och engelsk version.
Utställningen fortsätter till:
Munch-museet i Oslo, 11.6 – 28.8 2005
Royal Academy of Arts i London, 1.10 – 11.12 2005