Skapa som Tora Vega Holmström med papper, färg, pensel, sax och lim.

26.4 2020

Skapa som Tora Vega Holmström

Inspireras av människorna runt omkring dig och experimentera med massor av färg som konstnären Tora Vega Holmström. Tillsammans med konstpedagog Rebecka Stone tar vi reda på vem Tora Vega var och vad hon gillade. Hämta en sax, papper, färg, pensel och lim – det är allt du behöver för att skapa egna porträtt i Tora Vega Holmströms anda.

Du behöver

• Papper
  • Färg
  • Penslar
  • Sax
  • Limstift

Gör så här

1. Måla papper i olika färger och nyanser och låt torka.
  2. Klipp papprena i rutor. Stora eller små.
  3. Skapa bilder med rutorna på ditt eget vis!
  4. Fäst rutorna med limstift på ett tomt papper.

Ha det så roligt och ta gärna en bild på ditt verk och publicera på sociala medier. Tagga @ModernaMuseet och använd #VerkstanModernaMuseet.

Videon hittar du på Moderna Museets YouTube-kanal

Har du inte allt du behöver hemma? I Butiken finns färger, pennor, penslar, papper – ja det mesta du behöver för att skapa själv!

Tora Vega älskade färg

Tora Vega Holmström tyckte om att resa och hon älskade storstäder med mycket folk. Hon föddes i Skåne i slutet av 1800-talet.

Hon studerade konst i Göteborg, Danmark och Tyskland. Tora Vega älskade färg och funderade på hur färg kan påverka vad man känner. Har du en färg som gör dig glad? Eller en färg som får dig att känna dig stark?

När Moderna Museet är öppet igen är du välkommen hit för att se Tora Vegas färgglada målningar.

Tora Vega Holmström, Främlingar
Tora Vega Holmström, Främlingar, 1913–14 © Tora Vega Holmström / Bildupphovsrätt 2015

Skapa som konstnärerna på Moderna Museet – fast hemifrån!

Följ med museets pedagoger när vi tillsammans inspireras av konstnärerna och konstverken på Moderna Museet. Vi gör egna konstverk av sådant vi kanske redan har hemma. Det finns inget som är rätt eller fel, fult eller fint när du skapar. Men det finns en regel – det finns inga regler.

Välkommen till Verkstan!

I museets YouTube-serie ”Skapa som” får du tips på hur du hemifrån kan skapa egna konstverk inspirerade av konstnärer i Moderna Museet samling. Vi släpper ett avsnitt varje söndag. Avsnitten är cirka 3–5 minuter och riktar sig till barn mellan 4 och 9 år.

Lägg gärna upp bilder på dina egna verk i sociala medier och tagga @ModernaMuseet #VerkstanModernaMuseet

Moderna Museet på YouTube

Publicerad 26 april 2020 · Uppdaterad 30 juni 2020