Konstpedagog Nina Blom framför en barngrupp.

Konstpedagog Nina Blom visar hur du kan skapa som Pablo Picasso.

24.5 2020

Skapa som Pablo Picasso – utomhus!

Inspireras av konsten och gör dina egna verk som Pablo Picasso! Nina berättar om hur Pablo snodde andra konstnärers idéer för att få egna idéer och skapa nya verk. Så packa picknickkorgen med papper och penna och ge dig ut i det gröna! Finns det någon konst nära ditt hem? Kanske en skulptur eller staty på torget?

Du behöver

• papper
  • hårt underlag
  • kol att teckna med
  • fixeringsspray (går bra med hårspray)

Gör så här

1. Titta på skulpturen eller ett konstverk som du tycker om och blir inspirerad av.
  2. Rita en linje.
  3. Sudda ut med handen. Rita mer, hårt och mjukt.
  4. När du är klar fixerar du kolteckningen med spray.

Ha det så roligt och ta gärna en bild på ditt verk och publicera på sociala medier. Tagga @ModernaMuseet och använd #VerkstanModernaMuseet.

Videon hittar du på Moderna Museets YouTube-kanal

Har du inte allt du behöver hemma? I Butiken finns färger, pennor, penslar, papper – ja det mesta du behöver för att skapa själv!

Pablo Picasso snodde idéer

• När Pablo Picasso var ung ritade han ofta av målningar som andra konstnärer hade gjort. (1881–1973)
  • Pablo tyckte att det var viktigt att titta noggrant på bilder som redan fanns för att få egna nya idéer.
  • Man skulle kunna säga att han lånade eller till och med snodde andra konstnärers idéer.
Skulptur av Picasso utomhus.
Pablo Picasso, Frukost i det gröna, 1962. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet © Succession Picasso/ Bildupphovsrätt 2016
  • På ett museum i Paris såg Pablo en målning som han gillade mycket. Den heter ”Frukost i det gröna” och är målad 1863 av en konstnär som hette Édouard Manet.
  • Pablo började teckna av målningen. Men det blev i stället en egen bild som han gjorde små pappersfigurer av.
  • En dag på 1960-talet bad han en konstnär från Norge som hette Carl Nesjar att göra samma figurer, fast i stora betongblock.
  • Idag står skulpturen i Moderna Museets trädgård, och Picasso gav den samma titel som Manets målning.

Skapa som konstnärerna på Moderna Museet – fast hemifrån!

Följ med museets pedagoger när vi tillsammans inspireras av konstnärerna och konstverken på Moderna Museet. Vi gör egna konstverk av sådant vi kanske redan har hemma. Det finns inget som är rätt eller fel, fult eller fint när du skapar. Men det finns en regel – det finns inga regler.

Välkommen till Verkstan!

I museets YouTube-serie ”Skapa som” får du tips på hur du hemifrån kan skapa egna konstverk inspirerade av konstnärer i Moderna Museet samling. Vi släpper ett avsnitt varje söndag. Avsnitten är cirka 3–5 minuter och riktar sig till barn mellan 4 och 9 år.

Lägg gärna upp bilder på dina egna verk i sociala medier och tagga @ModernaMuseet #VerkstanModernaMuseet

Moderna Museet på YouTube

Publicerad 24 maj 2020 · Uppdaterad 30 juni 2020