Konstpedagog Pernilla Stalfelt visar hur du kan skapa som Pablo Picasso.

3.5 2020

Skapa som Pablo Picasso

Måla egna porträtt av bara cirklar, rektanglar och fyrkanter som Pablo Picasso! Se filmen ”Skapa som Pablo Picasso” där konstpedagog Pernilla Stalfelt berättar hur modig Pablo var och hur han gillade att experimentera. Och hon tycker att du också ska vara modig! Så vässa pennan och blanda färgen – det är det enda som behövs för att bli en kubistisk konstnär.

Du behöver

• En spegel
  • Flera ritpapper
  • En blyertspenna och ett suddgummi
  • Färger som du kan blanda till olika nyanser
  • Penslar och vatten

Gör så här

1. Gör en skiss i blyets med geometriska former: trianglar, rektanglar och kvadrater. Gör ett självporträtt (använd spegeln!) eller rita av någon annan.
  2. Blanda grå färg. Pröva att blanda olika grå nyanser.
  3. Måla din skiss.
  4. Signera som Picasso gjorde!

Ha det så roligt och ta gärna en bild på ditt verk och publicera på sociala medier. Tagga @ModernaMuseet och använd #VerkstanModernaMuseet.

Videon hittar du på Moderna Museets YouTube-kanal

Har du inte allt du behöver hemma? I Butiken finns färger, pennor, penslar, papper – ja det mesta du behöver för att skapa själv!

Pablo Picasso experimenterade när han gjorde sina konstverk

• Pablo Picasso föddes i staden Malaga i Andalusien, Spanien (1881-1973). Han lärde sig att måla och teckna tidigt av sin far som var teckningslärare och konstprofessor.
  • Han gick på konstskola i Spanien och när han var 23 år flyttade han till Paris i Frankrike. Han träffade en massa nya konstnärskompisar och en av dem hette Georges Braque. Pablo och Georges blev bästa vänner. De träffades varje kväll och tittade på varandras bilder.
  • De utvecklade ett experiment som kom att kallas ”Kubismen”. Experimentet var att man delade upp sitt motiv i mindre delar – de geometriska grundformerna. Trianglar, rektanglar, kvadrater och cirklar. De vek ut motiven så att de blev platta som målarduken. Man skulle se formerna tydligt och det skulle vara som att man nästan kunde ta på dem.
  • Både Pablo Picasso och Georges Braque använde så lite färger som det bara gick. Mest grått, svart, beige och vitt. Målningarna blev ändå väldigt vackra och spännande att titta på. På den här målningen har Pablo Picasso målat av sin fru Jacqueline Roque.
Tête de femme (Kvinnohuvud)
Pablo Picasso, Tête de femme (Kvinnohuvud), 1957 © Succession Picasso / Bildupphovsrätt 2017

Pablo Picasso var bara 15 år när han gjorde ett självporträtt som nästan såg ut som ett fotografi. Idag är han en av världens mest kända konstnärer. I Moderna Museets samling finns över hundra verk av honom och i museets trädgård står en gigantisk skulptur som han har gjort skissen till.

Skapa som konstnärerna på Moderna Museet – fast hemifrån!

Följ med museets pedagoger när vi tillsammans inspireras av konstnärerna och konstverken på Moderna Museet. Vi gör egna konstverk av sådant vi kanske redan har hemma. Det finns inget som är rätt eller fel, fult eller fint när du skapar. Men det finns en regel – det finns inga regler.

Välkommen till Verkstan!

I museets YouTube-serie ”Skapa som” får du tips på hur du hemifrån kan skapa egna konstverk inspirerade av konstnärer i Moderna Museet samling. Vi släpper ett avsnitt varje söndag. Avsnitten är cirka 3–5 minuter och riktar sig till barn mellan 4 och 9 år.

Lägg gärna upp bilder på dina egna verk i sociala medier och tagga @ModernaMuseet #VerkstanModernaMuseet

Moderna Museet på YouTube

Publicerad 3 maj 2020 · Uppdaterad 12 augusti 2021