Robert Rauschenberg, Mud Muse [Lermusan] (detalj), 1968–1971 Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet © Robert Rauschenberg / Untitled Press, Inc. / Bildupphovsrätt 2020

2.3 2020

Nytt avsnitt: Bakom kulisserna

Följ med bakom kulisserna när museitekniker Gunnar Marklund väcker Robert Rauschenbergs Lermusa till liv inför en utställning på museet. Han har rest över världen med konstverket från 1969 och vet precis hur man blandar till den perfekta leran. Hör också utställningsproducent Olle Eriksson fascineras över Lermusans mystik och berätta vad det har gemensamt med bakverket dammsugare. Dessutom – har besökare någon gång försökt ta sig ett dopp i leran?

I det senaste avsnittet följer vi med under ytan på Robert Rauschenbergs Lermusa. Där finns en konstruktion som får den tunga bentonitleran att reagera på ljud som spelas upp men som bara verket kan höra. Det finns dessutom bara en man som vet hur man får Lermusan att lyssna till det: museitekniker Gunnar Marklund.

Om Bakom kulisserna på YouTube

Hur fraktar man en ovärderlig uppstoppad get över halva jordklotet? Kan man rädda en femtio år gammal tapet som piskats av väder och vintervind på museets fasad? Och vilket konstverk är så provocerande att någon har kastat det i vattnet? Följ med bakom kulisserna på Moderna Museet på YouTube. Våra konservatorer bjuder på oväntade utmaningar bland skulpturer, magasin och röntgenplåtar!

Se alla avsnitt på Moderna Museets Youtube-kanal

Publicerad 2 mars 2020 · Uppdaterad 6 maj 2020