Konstpedagog Rebecka Stone med barn.

Konstpedagog Rebecka Stone visa hur du kan skapa som Eva Hesse.

10.5 2020

Skapa som Eva Hesse

Bygg egna skulpturer av pinnar och skrot som Eva Hesse! Rebecka visar hur man lika lekfullt som Eva kan skapa saker som ingen har sett förut. Så ge dig ut på skattjakt och utforska de saker du hittar! Allt du behöver ha hemma är snöre och färg.

Du behöver

• pinnar eller skrot
  • snören i hampa eller naturligt snöre som suger upp färgen
  • akrylfärg
  • vatten
  • skålar
  • sax

Gör så här

1. Samla ihop material.
  2. Lek! Ta med händerna, lukta med näsan, titta med ögonen. Vad kan det bli?
  3. Färga snören.
  4. Sätt ihop material och snöre till en skulptur.
  5. Bygg, forma, knyt, knäck, vira!
  6. Häng upp skulpturen i taket och kom på ett namn.

Prova att hänga ut din skulptur i skogen eller på balkongen. Vad händer med ditt konstverk då?

Ha det så roligt och ta gärna en bild på ditt verk och publicera på sociala medier. Tagga @ModernaMuseet och använd #VerkstanModernaMuseet.

Videon hittar du på Moderna Museets YouTube-kanal

Har du inte allt du behöver hemma? I Butiken finns färger, pennor, penslar, papper – ja det mesta du behöver för att skapa själv!

Eva Hesse gjorde ömtåliga konstverk

• Eva Hesse var konstnär och föddes i Tyskland (1936 – 1970).
  • När hon var 3 år kom andra världskriget och Eva, hennes storasyster och föräldrar flydde till New York i USA. Där trivdes Eva jättebra och bodde resten av livet.
  • Hon ritade och målade men började att intressera sig för skrot, olika skruvar och delar till maskiner som hon hittade i en ateljé som en gång varit en fabrik.
  • Hon tyckte att de var fina och ville använde dem i sin konst.
Person står framför konstverket Utan titel av Eva Hesse: Målat rep virat kring plastslang och ring i trä och metall
Eva Hesse, Utan titel, 1965 © The Estate of Eva Hesse. Courtesy Hauser & Wirth
  • Eva var väldigt lekfull i sin konst, hon tyckte det var kul att göra olika saker som ingen hade sett förut.
  • Hon utforskade mjuka material, fiberglas och silikon.
  • Och gjorde konstverk som var ganska ömtåliga.
  • Hon visste att hennes konst inte skulle hålla för all evighet men det gjorde inget. Måste saker man gör hålla för all framtid?

Skapa som konstnärerna på Moderna Museet – fast hemifrån!

Följ med museets pedagoger när vi tillsammans inspireras av konstnärerna och konstverken på Moderna Museet. Vi gör egna konstverk av sådant vi kanske redan har hemma. Det finns inget som är rätt eller fel, fult eller fint när du skapar. Men det finns en regel – det finns inga regler.

Välkommen till Verkstan!

I museets YouTube-serie ”Skapa som” får du tips på hur du hemifrån kan skapa egna konstverk inspirerade av konstnärer i Moderna Museet samling. Vi släpper ett avsnitt varje söndag. Avsnitten är cirka 3–5 minuter och riktar sig till barn mellan 4 och 9 år.

Lägg gärna upp bilder på dina egna verk i sociala medier och tagga @ModernaMuseet #VerkstanModernaMuseet

Moderna Museet på YouTube

Publicerad 10 maj 2020 · Uppdaterad 30 juni 2020