Konstpedagog håller upp en bild.

Konstpedagog Jessica Eldenstjärna visar hur du kan skapa som Siri Derkert.

9.4 2020

Skapa som Siri Derkert

Gör dina egna ”Ristningar i betong” likt konstnären Siri Derkert! I första avsnittet av videoserien ”Skapa som” får du följa med vår konstpedagog Jessica som nyfiket tittar närmare på Siri Derkerts konst och delar med sig av tips och trix på hur du kan skapa själv. Allt du behöver har du kanske redan hemma.

Du behöver

• Vattenfärg, eller akrylfärg. Gärna grå, blå, vit eller svart
  • Kartongbitar
  • Sax
  • Blyertspenna
  • En nyckel
  • En gren
  • En matkniv

Gör så här

1. Leta fram ett par kartongbitar.
  2. Blanda en intressant grå eller naturfärgad nyans av färger du har hemma.
  3. Måla kartongerna. Gärna lite slarvigt så det blir en textur. Låt torka.
  4. Rista sedan en bild med till exempel en nyckel eller bordskniv. Lägg märke till skillnaden på avtryck.

Kan du skapa en bild med så få streck som möjligt? Eller med streck i många olika riktningar?

Ha det så roligt och ta gärna en bild på ditt verk och publicera på sociala medier. Tagga @ModernaMuseet och använd #VerkstanModernaMuseet.

Videon hittar du på Moderna Museets YouTube-kanal

Har du inte allt du behöver hemma? I Butiken finns färger, pennor, penslar, papper – ja det mesta du behöver för att skapa själv!

Siri Derkerts konst

Så fort Moderna Museet är öppet igen är du välkomna hit för att titta på Siri Derkert i samlingen och besöka Verkstan för mer skapande.

Kanske vill du också titta på Siri Derkerts betongteckningar i tunnelbanan vid Östermalmstorg i Stockholm? Det är en av de tunnelbanestationer som ligger närmast museet.

Siri Derkert, Ristningar i naturbetong, Östermalmstorgs tunnelbanestation, 1961-1965 © Siri Derkert/BUS 2011

Vem var Siri Derkert?

Siri Derkert hör till det svenska 1900-talets förgrundsgestalter inom konsten. Hon är känd som en konstnär med starkt personlig stil och var den första kvinnan som hade en egen utställning på Moderna Museet i Stockholm 1960.

Läs mer om konstnären: Siri Derkert

Skapa som konstnärerna på Moderna Museet – fast hemifrån!

Följ med museets pedagoger när vi tillsammans inspireras av konstnärerna och konstverken på Moderna Museet. Vi gör egna konstverk av sådant vi kanske redan har hemma. Det finns inget som är rätt eller fel, fult eller fint när du skapar. Men det finns en regel – det finns inga regler.

Välkommen till Verkstan!

I museets YouTube-serie ”Skapa som” får du tips på hur du hemifrån kan skapa egna konstverk inspirerade av konstnärer i Moderna Museet samling. Vi släpper ett avsnitt varje söndag. Avsnitten är cirka 3–5 minuter och riktar sig till barn mellan 4 och 9 år.

Lägg gärna upp bilder på dina egna verk i sociala medier och tagga @ModernaMuseet #VerkstanModernaMuseet

Moderna Museet på YouTube

Publicerad 9 april 2020 · Uppdaterad 30 juni 2020