Konstpedagog Rebecka Stone visa hur du kan skapa som Hilma af Klint.

19.4 2020

Skapa som Hilma af Klint

Blanda din egen färg och skapa abstrakta bilder fulla av former, färger och symboler likt Hilma af Klint! Jessica Elderstjärna och Rebecka Stone utforskar Hilmas af Klints konst och visar hur du kan göra hemma. Så plocka fram papper, pinnar, penslar, färg och ett öppet sinne – det är allt du behöver för att pröva på hur det är att skapa som Hilma af Klint.

Du behöver

• Stora papper
  • Tejp
  • Färg
  • Pinnar
  • Penslar, stora eller små

Gör så här

1. Tejpa fast ett stort eller flera små papper på golvet.
  2. Tejpa fast en pensel på en lång pinne så att du kan nå ner till golvet med penseln när du står upp.
  3. Blunda och låt rörelser göra olika penseldrag på pappret! Stora och små, långa och korta, kan du göra runda rörelser? Snirkliga?
  4. När du öppnar ögonen har du ett mönster.
  5. Färglägg det du har skapat!

Till färgen behöver du

• En skål att blanda i
  • Färgpigment eller färgpuckar
  • Ägg
  • Vatten
  • Ättika

Blanda äggtemperafärgen

1. Knäck ägget och separerar gulan från vitan.
  2. Lägg gulan i en skål och blanda i samma mängd vatten som äggula. Mät med äggskalet hur mycket vatten du behöver.
  3. Tillsätt några droppar ättiksprit och skaka eller vispa.
  4. Blanda ner färgpigment i vätskan. Om du inte har pigment kan du blanda äggtemperan med färgpuckar (vattenfärg). Ju mer pigment du blandar i ju tjockare blir färgen.

Ha det så roligt och ta gärna en bild på ditt verk och publicera på sociala medier. Tagga @ModernaMuseet och använd #VerkstanModernaMuseet.

Videon hittar du på Moderna Museets YouTube-kanal

Har du inte allt du behöver hemma? I Butiken finns färger, pennor, penslar, papper – ja det mesta du behöver för att skapa själv!

Hilma af Klint skapade för framtiden

Visste du att Hilma vägrade visa sitt abstrakta måleri under sin livstid? I sitt testamente hade hon bestämt att de banbrytande verken inte skulle få visas förrän tjugo år efter hennes död, först då trodde hon nämligen att människor skulle vara redo att helt och fullt förstå deras betydelse.

Så fort Moderna Museet är öppet igen är du välkommen hit för att titta på Hilma af Klint i samlingen och besöka Verkstan för mer skapande. Och besök gärna Moderna Museet Malmö när det har öppnat igen för där visas en stor utställning med Hilma af Klint.

De tio största, nr 3, Ynglingaåldern, grupp IV
Hilma af Klint, De tio största, nr 3, Ynglingaåldern, grupp IV, 1907 © Stiftelsen Hilma af Klints Verk. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

Skapa som konstnärerna på Moderna Museet – fast hemifrån!

Följ med museets pedagoger när vi tillsammans inspireras av konstnärerna och konstverken på Moderna Museet. Vi gör egna konstverk av sådant vi kanske redan har hemma. Det finns inget som är rätt eller fel, fult eller fint när du skapar. Men det finns en regel – det finns inga regler.

Välkommen till Verkstan!

I museets YouTube-serie ”Skapa som” får du tips på hur du hemifrån kan skapa egna konstverk inspirerade av konstnärer i Moderna Museet samling. Vi släpper ett avsnitt varje söndag. Avsnitten är cirka 3–5 minuter och riktar sig till barn mellan 4 och 9 år.

Lägg gärna upp bilder på dina egna verk i sociala medier och tagga @ModernaMuseet #VerkstanModernaMuseet

Moderna Museet på YouTube

Publicerad 19 april 2020 · Uppdaterad 30 juni 2020