Ingela Ihrman, Passionsblomman, 2017 Installationsbild, Moderna Museet i Stockholm 2018. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet © Ingela Ihrman

8.4 2020

Från arkivet: Oförglömlig performance

Under åren har en hel del performance ägt rum på Moderna Museet. Sedan tio år tillbaka är det mesta dokumenterat och här ges tillfälle att återuppliva minnen eller se framträdandena för första gången. Här kan du ta del av ett urval med sammanlagt 15 filmer under fem rubriker.

Gutai

Under sommaren 2012 presenterade utställningen Explosion! Måleri som handling verk av ett 50-tal konstnärer från slutet av 1940-talet fram till idag. Tonvikten låg på konstnärer som attackerade måleriets fundamentala förutsättningar på ett sätt som på en och samma gång ar både aggressivt och lekfullt. De lade lika stor vikt på skapandet av en målning som målningen i sig självt, och rörde sig i gränslandet mellan måleri och performance.

Utställningen introducerade den japanska konstnärsgruppen Gutai och under en helg, 25–26 augusti, kom den yngste medlemmen i gruppen, Sadaharu Horio, tillsammans med fyra medarbetare till museet för en speciell performancehelg. ”Atarimae no koto” (En självklar sak) är samlingsnamnet för Horios arbetsmetod – det konstnärliga arbetet är lika självklart som att andas.

Läs mer om performancehelgen med Sadaharu Horio

Performancehelg Del 1 6:42 min

Performancehelg Del 2 8:24 min

Som en föraning till Explosion! arrangerade museet An experimental conference to challenge the mid-summer sun den 18 juni 2011. Konferensens titel hänvisade till en utställning som Gutai-gruppen utförde i Japan 1955, samtidigt som den också var en hyllning till det 50-åriga utställningsprojektet Rörelse i konsten  som ägde rum första gången på Stedelijk Museum i Amsterdam 1961, och senare, samma år, på Moderna Museet.

Utanför museet uppfördes två klassiska performanceverk. Det ena skedde under ledning av den svenska konstnären och konstpedagogen Alessandra di Pisa tillsammans med en grupp unga kvinnor som tog sig an Niki de St Phalles ”Shooting Paintings”. Det andra var ett återuppförande av en ”Cannon Shooting Painting” av Shozo Shimamoto, under hans egen ledning.

Som en del av An experimental conference to challenge the mid-summer sun den 18 juni deltog den svenska konstnären Anastasia Ax. Hon gav den historiska kontexten en samtida inramning med sitt eget performanceverk PAN THEON.

Shooting Paintings/ Cannon Shooting Painting 5:56 min

Pan Theon 4:22 min

Studion

Mellan 2008 och 2011 fanns Studion i museets bottenplan. Studion var en plats för experimentell programverksamhet med fokus på unga eller oetablerade konstnärskap som presenterade performances, ljudkonst, rörlig bild och Internet-baserad konst.

Den 4 september 2008 öppnade Studion med Johannes Nyholm. I två filmer ser vi ett performance med Johannes Nyholm tillsammans med Andreas Korsár på flöjt. I filmen därefter visas kapitel 2 av Nyholms animerade vardagsdrama i fyra nervkittlande kapitel – Sagan om den lille dockpojken.

Johannes Nyholm och Andreas Korsár 7:04 min

Sagan om den lille Dockpojken (Kapitel 2) 4:39 min

Natten – Erotik, Folköl och Melankoli 3:46 min

Den 19 – 20 maj 2010 framträdde Ragnar Kjartansson non-stop en hel natt från kl 20 till 08 morgonen i Studion. Med titeln Natten – Erotik, Folköl och Melankoli ser vi Kjartansson framföra Bellmans epistel nr 72, Glimmande Nymf om och om igen, endast avbrutet när han dricker folköl. En tolv timmar lång hyllning till den sorgsna, alkoholindränkta erotik som finns i Stockholm.

Jutta Koether & Kim Gordon

Den 4 mars 2011 öppnade utställningen The Thirst med Jutta Koether på Moderna Museet. Hon har länge varit en konstnärernas konstnär som arbetar gränsöverskridande med måleri, performance och musik. Utställningen innehöll ett performanceprogram som inkluderade Jutta Koether själv, legendariska Kim Gordon (gitarrist i gruppen Sonic Youth) och ljud- och bildkonstnären/kompositören Tony Conrad.

Under vernissagekvällen framträdde Koether med Kim Gordon med performanceverket The Thirst i vilket de laborerar med en glasvägg som är en reminiscens av installationen i utställningen. Filmerna dokumenterar deras performance som samtidigt livemixades och projicerades på väggarna medan performancen ägde rum.

The Thirst Del 1 10:40 min

The Thirst Del 2 12:29 min

Charlotte Engelkes

Under rubriken Framför konsten genomfördes två performancevisningar i Moderna Museets samling 2009. Den 17 maj uppförde Charlotte Engelkes Eleven Lovely Lovesongs. ”Jag känner mig besläktad med Alexander Calders cirkus, hans mobiler, förhållande till space och är fascinerad av Hilma af Klints medialistiska målningar och mottag för kosmisk kunskap. Marcel Duchamp är min musik,” beskrev hon sitt verk.

Eleven Lovely Lovesongs Del 1 9:59 min

Eleven Lovely Lovesongs Del 2 8:59 min

Modernautställningen 2018

Vart fjärde år sedan 2006 synar Moderna Museet aspekter på den svenska samtidskonsten under titeln Modernautställningen. 2018 hade utställningen undertiteln Med framtiden bakom oss med fokus på den mänskliga kroppen – ständigt bevakad och registrerad, inklämd mellan geografiska och juridiska gränser, och formad av ideologier, teknologier, maktstrukturer och normer – och naturen transformerad till oigenkännlighet.

Utställningen innehöll ett rikt performanceprogram. I två filmer dokumenteras sju performanceverk.

Modernautställningen 2018 Del 1 9:25 min

Die Fahne hoch framförd som vals av John Willgren. I samband med öppningen av utställningen den 20 oktober spelade Willgren en nazistisk marschsång på dragspel utanför museets entén. Sången var dock omgjord till sorglös vals. Men det var fortfarande samma gamla sång med samma gamla budskap, även i den nya tappningen.

The Passion Flower av Ingela Ihrman. Under öppningsdagen 20 oktober iscensatte Ihrman knopp, blomning och pollinering av en blå passionsblomma. När kronbladen hade öppnat sig uppmanades publiken uppmanas att suga ’nektar’ från blommorna med sugrör.

Flyktinglandet av Fatima Moallim. Sedan 2012 arbetar Moallim med projektet Flyktinglandet som kretsar kring berättelser om föräldrarnas flykt från Mogadishu på 1990-talet. På en tom vägg under öppningsdagen 20 oktober tecknade hon en bild inspirerad av hennes egna erfarenheter som flykting blandat med publikens energier.

Modernautställningen 2018 Del 2 17:15 min

Site Specific for Nowhere av Dinis Machado. Varje tisdag och söndag under utställningsperioden (23 oktober–6 januari 2019) ringade Machado in ett utrymme på museet med sin närvaro och insisterade på rätten att få ta plats och att få höra hemma.

Hyphenic av Tor-Finn Malum Fitje och Thomas Hill. En performanceföreläsning den 10 november om gränslandet mellan lingvistik och biologi som kartla förekomsten av språk i vanligt husmögel.

Cancamon av Cara Tolmie. Genom hela verket som framfördes den 10 november använde Tolmie tre utvalda sånger för att undersöka känslan i ordet balm – balsam eller kur – och hur detta kunde tänkas anknyta till den kvinnliga sångrösten.

Jag är Solen av Kalle Brolin. En performanceföreläsning den 10 november med musikinslag av Rainbow Gospel om den glömda arbetarkulturen i skånska kolgruvor och sockerbruk.

Publicerad 8 april 2020 · Uppdaterad 8 februari 2024

Nyheter