Barn med växt i händerna. Stillbild från video.

Skapa som Toyen.

17.5 2020

Skapa som Toyen

Fånga en skugga och gör egna overkliga målningar som konstnären Toyen! Men vad är en skugga egentligen? Kan en skugga hålla i en planta? Malin berättar hur man kan göra konst av sina drömmar. Allt du behöver är en penna, ett papper och färg. Och det allra viktigaste – en dröm och en skugga.

Du behöver

• En lampa
  • Papper
  • Något att fästa papperet på väggen med
  • Blyertspenna
  • Färg
  • Penslar
  • Rekvisita

Gör så här

1. Sätt upp ett papper på väggen.
  2. Lys med en stark lampa så att man ser skuggan.
  3. Blanda en färg som liknar skuggans färg med svart och vit.
  4. Rita en grund på papperet. I Toyens verk syns en dörr.
  5. Gör en skuggfigur och be någon att måla av. Turas om!
  6. Fyll i skuggan med färg.
  7. Namnge verket!

Ha det så roligt och ta gärna en bild på ditt verk och publicera på sociala medier. Tagga @ModernaMuseet och använd #VerkstanModernaMuseet.

Videon hittar du på Moderna Museets YouTube-kanal

Har du inte allt du behöver hemma? I Butiken finns färger, pennor, penslar, papper – ja det mesta du behöver för att skapa själv!

Toyen använde sig ofta av sina drömmar

• Konstnären kallade sig Toyen (1902–1980). Namnet är taget från det franska ordet för medborgare: citoyen.
  • Toyen ville inte bli ”placerad i ett fack”. Hon tyckte att hennes konst var det viktiga, inte om hon var kvinna eller man eller vilket land hon föddes i.
  • Toyen tyckte att man borde känna efter mer och tänka mindre. Hon och flera andra konstnärer trodde att världen skulle bli en bättre plats då. De kallade sig för surrealister. För att få kontakt med sitt inre använde de sig ofta av sina drömmar.
  • Den här målningen är lite som en dröm. Både verklig och overklig. Målningen heter ”Myten om ljuset ” och är gjord 1946.
  • Den handlar om ett minne från andra världskriget när Tyskland ockuperade Tjeckoslovakien och Prag där Toyen bodde.
  • Toyen gömde mannen vars skugga ni ser på målningen, i sitt hem. Han hette Jindřich Heisler och var en judisk poet. Jindřich älskade att vara i solen men fick istället sitta instängd flera år i Toyens lägenhet för att de tyska soldaterna jagade honom. De avskydde hans dikter och Toyens målningar.
Toyen, Mythe de la lumière [Myten om ljuset], 1946 © Toyen / Bildupphovsrätt 2019

Skapa som konstnärerna på Moderna Museet – fast hemifrån!

Följ med museets pedagoger när vi tillsammans inspireras av konstnärerna och konstverken på Moderna Museet. Vi gör egna konstverk av sådant vi kanske redan har hemma. Det finns inget som är rätt eller fel, fult eller fint när du skapar. Men det finns en regel – det finns inga regler.

Välkommen till Verkstan!

I museets YouTube-serie ”Skapa som” får du tips på hur du hemifrån kan skapa egna konstverk inspirerade av konstnärer i Moderna Museet samling. Vi släpper ett avsnitt varje söndag. Avsnitten är cirka 3–5 minuter och riktar sig till barn mellan 4 och 9 år.

Lägg gärna upp bilder på dina egna verk i sociala medier och tagga @ModernaMuseet #VerkstanModernaMuseet

Moderna Museet på YouTube

Publicerad 17 maj 2020 · Uppdaterad 30 juni 2020