Hand lägger en liten vit sten ovanpå några gråa stenar som är staplade på varandra.

Skapa som jordkonstnärerna!

5.7 2020

Skapa som jordkonstnärer

Ge dig ut i naturen och skapa din egen Land art, eller jordkonst som det heter på svenska. Allt du behöver hittar du utomhus: blad, pinnar, blommor eller kanske några stenar. Välj ut en plats du tycker är speciell och bygg dina egna skulpturer! Om du har en kamera kan du ta en bild av din skulptur. Då kanske det nästan ser ut som en målning.

Du behöver

• Stenar
  • Pinnar
  • Gräs
  • Blad
  • Blommor
  • Maskrosstjälkar
  • Vattenkanna och vatten

Gör så här

1. Hitta naturmaterial som du vill använda.
  2. Välj en plats att göra ditt konstverk på. Underlaget kan vara av gräs, asfalt, trä eller grus.
  3. Är du på grus kan du skissa med en pinne först.
  4. Börja bygga ditt konstverk.
  5. Fotografera eller filma ditt konstverk när du är klar.

Ha det så roligt och ta gärna en bild på ditt verk och publicera på sociala medier. Tagga @ModernaMuseet och använd #VerkstanModernaMuseet.

Videon hittar du på Moderna Museets YouTube-kanal

Har du inte allt du behöver? I Butiken finns det du inte hittar i naturen: vattenkannor, färger, pennor, penslar, papper – ja det mesta du behöver för att skapa själv!

Jordkonstnärer jobbar med landskapet och naturen

• ”Land art” eller ”Jordkonst”, som vi kan kalla det på svenska, är ett sätt att göra konst på som uppstod i USA på 1960 talet.
  • Konstnärerna jobbade med landskapet och naturen. De byggde till exempel stora skulpturer, förändrade eller byggde om landskapet på ett poetiskt sätt.
  • Det finns ett land art-konstverk utanför Moderna Museet på Skeppsholmen. Det är en kulle med gräs på som heter ”Louisa”. Det är lite svår att upptäcka. Konstnären som gjorde det hette Thomas Woodruff.
Barn springer på gräsbevuxen kulle.
Ser du konstverket? Den gräsbevuxna kullen är landartverket Louisa av Thomas Thomas Woodruff.
  • Marlene Creats är en konstnär som också sysslar med ”land art”. Hon arbetar med sin egen närvaro på en plats. Till exempel med en hand fotograferad mot en trädstam.
  • I ett annat verk hon tagit stenar vid en strand och burit upp på toppen av ett berg.
  • Robert Smithson gjorde ett mycket känt land art- verk som heter ”Spiral Jetty” som betyder ungefär spiralbryggan på svenska.
  • Det är en enorm spiral i sjön Stora Saltsjön i Utah/USA. Ibland täcks verket av vatten så att det inte syns så bra och ibland, när vattennivån är låg, syns verket tydligt. Spiralen är 460 m lång och 4,6 m bred.
Robert Smithson, Spiral Jetty (stillbild från film), 1970 © Robert Smithson / Bildupphovsrätt 2019

Skapa land art på Skeppsholmen!

Sommarlovsprogram från 4 år,  30 juni–16 augusti 2020

Har du vägarna förbi Skeppsholmen kan du titta förbi museet och hämta ett land art-kit med material och instruktioner för att skapa själv. Leta rätt på en bra plats och sätt igång! Glöm inte att fota ditt verk när du är klar.

Läs mer om lovprogrammet och andra sommaraktiviteter: Sommar på museet

Skapa som konstnärerna på Moderna Museet – fast hemifrån!

Följ med museets pedagoger när vi tillsammans inspireras av konstnärerna och konstverken på Moderna Museet. Vi gör egna konstverk av sådant vi kanske redan har hemma. Det finns inget som är rätt eller fel, fult eller fint när du skapar. Men det finns en regel – det finns inga regler.

Välkommen till Verkstan!

I museets YouTube-serie ”Skapa som” får du tips på hur du hemifrån kan skapa egna konstverk inspirerade av konstnärer i Moderna Museet samling. Vi släpper ett avsnitt varje söndag. Avsnitten är cirka 3–5 minuter och riktar sig till barn mellan 4 och 9 år.

Lägg gärna upp bilder på dina egna verk i sociala medier och tagga @ModernaMuseet #VerkstanModernaMuseet

Moderna Museet på YouTube

Publicerad 5 juli 2020 · Uppdaterad 3 juli 2020