Pontus Hultén och Jean Tinguely, 1970 Foto: Erik Cornelius

12.11 2019

Bakom kulisserna: Trubbel i Paradiset

Följ med bakom kulisserna när museets konservator My Bundgaard diskuterar de dilemman hon ställs inför när det är dags att rusta upp det självförstörande verket ”Paradiset”, skapat av Niki de Saint Phalle och Jean Tinguely. I senaste avsnittet av videoserien ”Bakom kulisserna” minns intendent Maria Taube stockholmarnas reaktioner och ger nya perspektiv på det banbrytande, skamlösa och helt enastående Paradiset.

I nästan femtio år har det regnat, snöat och sprutat vatten på de livsbejakande skulpturerna utanför Moderna Museet. Sedan 1971 har Niki de Saint Phalles färgglada Nanor och Jean Tinguelys skramlande maskiner utmanat museets besökare på olika sätt, och en gång var det någon som hade kastat Nanorna i vattnet.

Om Bakom kulisserna på YouTube

Hur fraktar man en ovärderlig uppstoppad get över halva jordklotet? Kan man rädda en femtio år gammal tapet som piskats av väder och vintervind på museets fasad? Och vilket konstverk är så provocerande att någon har kastat det i vattnet? Följ med bakom kulisserna på Moderna Museet på YouTube. Våra konservatorer bjuder på oväntade utmaningar bland skulpturer, magasin och röntgenplåtar!

Se alla avsnitt på Moderna Museets Youtube-kanal

Publicerad 12 november 2019 · Uppdaterad 6 maj 2020