Barn med pappershand som pekar.

Skapa som John Baldessari!

28.6 2020

Skapa som John Baldessari

Gör egen konst genom att peka på saker som John Baldessari! Eller behöver du ens göra något själv? John tyckte att idéerna är det viktigaste så han bad andra att peka på saker åt honom. Allt du behöver för att skapa konst är en tanke! Den här gången använder vi oss även av papper, penna, lim och en pinne, och om du har det hemma: en kamera och skrivare.

Du behöver

• En kamera
  • En skrivare
  • En pinne
  • Tejp
  • En bra idé att peka och fundera på!

Gör så här

1. Fotografera din eller någon annans hand när den pekar på något.
  2. Skriv ut bilden (eller rita en om du inte har en kamera eller skrivare).
  3. Klipp ut bilden och klistra upp den på en glasspinne
  4. Fundera på vad du tycker är viktigt. Vad vill du peka på?
  5. När du tänkt klart kan du sätta ner din pinne så man ser vad du tycker är viktigt
  6. Berätta för någon om detta!

Ha det så roligt och ta gärna en bild på ditt verk och publicera på sociala medier. Tagga @ModernaMuseet och använd #VerkstanModernaMuseet.

Videon hittar du på Moderna Museets YouTube-kanal

Har du inte allt du behöver hemma? I Butiken finns färger, pennor, penslar, papper – ja det mesta du behöver för att skapa själv!

John Baldessari var en amerikansk konstnär

• John Baldessari levde 1931–2020. När han var barn brukade han besöka lantbruksmässor med sin pappa varje år.
  • Hans pappa älskade att titta på jordbruksmaskiner och traktorer.
  • Men John avskydde det, istället tittade han på alla målningar på marknaderna och skrev ner namnen på de målarna som han gillade.
  • Han ställde sig ofta frågan: Vad är konst?
  • John tyckte att idéerna var det viktigaste.
  • Han tyckte inte att konstnären behövde göra all konst själv.
John Baldessari, Commissioned Painting: A Painting by William Bowne, 1969 © The Estate of John Baldessari. Courtesy the Estate of John Baldessari and Marian Goodman Gallery, New York.
  • En gång sa en annan konstnär: “All konceptkonst är bara ett pekande på saker”. Den meningen gav John en idé.
  • Han bad en konstnärsvän att peka på intressanta saker som fanns runtomkring honom.
  • Han fotograferade när vännen pekade. Och sedan frågade han målare som brukade göra stora reklamskyltar om dom kunde måla av hans foton. Det ville de gärna.

Skapa som konstnärerna på Moderna Museet – fast hemifrån!

Följ med museets pedagoger när vi tillsammans inspireras av konstnärerna och konstverken på Moderna Museet. Vi gör egna konstverk av sådant vi kanske redan har hemma. Det finns inget som är rätt eller fel, fult eller fint när du skapar. Men det finns en regel – det finns inga regler.

Välkommen till Verkstan!

I museets YouTube-serie ”Skapa som” får du tips på hur du hemifrån kan skapa egna konstverk inspirerade av konstnärer i Moderna Museet samling. Vi släpper ett avsnitt varje söndag. Avsnitten är cirka 3–5 minuter och riktar sig till barn mellan 4 och 9 år.

Lägg gärna upp bilder på dina egna verk i sociala medier och tagga @ModernaMuseet #VerkstanModernaMuseet

Moderna Museet på YouTube

Publicerad 28 juni 2020 · Uppdaterad 30 juni 2020