Konstverket Monogram, med en uppstoppad get, i arbetsmiljö.

Stillbild från Moderna Museets Youtube-video Getens återkomst | Bakom kulisserna | Robert Rauschenberg Monogram

28.1 2019

Bakom kulisserna: Monogram

Hur fraktar man en ovärderlig uppstoppad get över halva jordklotet? Följ med bakom kulisserna på Moderna Museet på YouTube. Våra konservatorer bjuder på oväntade utmaningar bland skulpturer, magasin och röntgenplåtar!

2016 får Moderna Museet en förfrågan om att låna ut ”Monogram” – Robert Rauschenbergs ikoniska som blivit ett av museets mest älskade objekt. Det ska göras en stor Rauschenberg-utställning som ska turnera från Tate Modern i London vidare till MoMa i New York för att slutligen landa på SFMOMA i San Francisco. Tre städer – alla långt ifrån salarna på Skeppsholmen där Monogram gjort sig hemmastadd.

Men går det att skicka ut ”Monogram” på en turné över halva jorden? Verket består av många delar och det ryktas dessutom om att geten har ett brutet ben. Innan ”Monogram” kan släppas ut i världen får geten en grundlig genomgång av museets konservatorer. Vad består geten av? Och hur mår den egentligen?

Om Bakom kulisserna på YouTube

Hur fraktar man en ovärderlig uppstoppad get över halva jordklotet? Kan man rädda en femtio år gammal tapet som piskats av väder och vintervind på museets fasad? Och vilket konstverk är så provocerande att någon har kastat det i vattnet? Följ med bakom kulisserna på Moderna Museet på YouTube. Våra konservatorer bjuder på oväntade utmaningar bland skulpturer, magasin och röntgenplåtar!

Se alla avsnitt på Moderna Museets Youtube-kanal

Publicerad 28 januari 2019 · Uppdaterad 6 maj 2020