Moderna Museets fasad under utställningen Andy Warhol

Moderna Museets fasad under utställningen Andy Warhol (1968) I förgrunden: Alexander Calder, De fyra elementen (1961), 1968. Foto: Bror H Gustavsson

18.4 2019

Bakom kulisserna: Andy Warhols Cow Wallpaper

Kan man rädda en femtio år gammal tapet som piskats av väder och vintervind på museets fasad? Följ med bakom kulisserna på Moderna Museet på YouTube. Våra konservatorer bjuder på oväntade utmaningar bland skulpturer, magasin och röntgenplåtar!

År 1968 gjorde Andy Warhol sin första egna museiutställning i Europa på Moderna Museet i Stockholm. Warhol klädde in museets fasad i en tapet med sitt numera berömda motiv Cow Wallpaper. Enligt ryktet lyste tapeten upp vintermörkret och museet gick att se hela vägen från Slussen.

Femtio år senare ska Moderna Museet göra en utställning om den tidigare utställningen. Originaltapeten finns kvar i museets magasin men vilket skick den befinner sig i är oklart. Museets konservatorer tar sig an den gamla tapeten men går det överhuvudtaget att restaurera en femtio år gammal tapet som hängt utomhus i svenskt vinterväder?

Om Bakom kulisserna på YouTube

Hur fraktar man en ovärderlig uppstoppad get över halva jordklotet? Kan man rädda en femtio år gammal tapet som piskats av väder och vintervind på museets fasad? Och vilket konstverk är så provocerande att någon har kastat det i vattnet? Följ med bakom kulisserna på Moderna Museet på YouTube. Våra konservatorer bjuder på oväntade utmaningar bland skulpturer, magasin och röntgenplåtar!

Se alla avsnitt på Moderna Museets Youtube-kanal

Publicerad 18 april 2019 · Uppdaterad 6 maj 2020