Max Ernst, Napoleon in the Wilderness, 1941 © Max Ernst/BUS 2008.
The Museum of Modern Art, New York 

Max Ernst i Amerika: Åren i exil

I New York börjar Max Ernst att experimentera med oscillationstekniken där färgen stänks genom ett hål i botten av en burk som hängs på snören över den liggande duken [t.ex. L’anné 1939 (Året 1939) från 1943] något som inspirerade Jackson Pollock till sina drip paintings.

Han fortsätter också med tekniken décalcomanie som han redan börjat med 1940. En glasskiva eller ett papper plattar till färgen som ännu inte har torkat på en målarduk. När glasskivan eller pappret lyfts igen uppstår en mångfaldig ytstruktur av slumpmässiga blåsor, rännilar och förgreningar. Strukurerna inspirerar konstnärens fantasi och vidareutvecklas med pensel till drömliknande landskap stundom med skrämmande fantasivarelser. I The Temptation of Saint Anthony (Den helige Antonius frestelse) från 1945 angriper plågoandar Antonius från alla håll och kanter; de har grävt sig in i skötet som om de vore hans egen livsfrukt.

1943 målar Max Ernst Painting for Young People (Målning för unga) som sammanfattar teman och tekniker från hans tidigare produktion. Under sommaren 1944 börjar han med en rad skulpturer på Long Island, exempelvis Jeune homme au coeur battant (Ung man med bultande hjärta) och The King Playing with the Queen (Kungen spelar med drottningen). Med Dream and Revolution (Dröm och revolution) uppstår 1945-46 en målning där Max Ernst en sista gång reflekterar över sin roll som surrealistisk målare.

Max Ernst, Painting for Young People, 1943 © Max Ernst/BUS 2008. Samling Ulla & Heiner Pietzsch, Berlin. Foto: Jochen Litkemann

Tillsammans med konstnären Dorothea Tanning, som han senare skulle gifta sig med, flyttar Max Ernst till Sedona i Arizona 1946. Där tillkommer 1948 bland annat den stora figurgruppen Capricorne (Stenbock). Den har en magisk och besvärjande karaktär med referenser till zuni-och hopiindianernas kultur som konstnären intresserade sig starkt för. Ända sedan sin ankomst till USA hade Max Ernst sysselsatt sig med de amerikanska urinvånarnas konst och kultur. I Capricorne använder sig Max Ernst av funna material. Den manliga figurens horn består av en inklädd stötdämpare från en bil, hans spira kröns av en mask i form av en äggkartong och har utformats av mjölkflaskor staplade på varandra.

1941–1953

1941

Flykt via Portugal till USA med ankomst i New York den 14 juli. Återser Leonora Carrington och André Breton. Reser tillsammans med Peggy Guggenheim genom USA (Kalifornien, Arizona, New Mexico, New Orleans). Giftermål med Peggy Guggenheim i december. Fortsätter arbeta med décalcomanie-tekniken. Napoleon in the Wilderness; Convolvulus! Convolvulus!; The Antipope.

1942

Tidskriften View ägnar ett specialnummer åt Max Ernst. Utställningar i New York, Chicago och New Orleans. Ger tillsammans med André Breton och Marcel Duchamp ut tidskriften VVV, som fram till och med 1944 kommer ut i sammanlagt fyra nummer. Deltar i utställningen First Papers of Surrealism i New York, organiserad av Breton och arrangerad av Duchamp. Lär känna konstnären Dorothea Tanning. Utvecklar oscillationstekniken. La planète affolée; Jeune homme intrigué par le vol d’une mouche non-euclidienne.

1943

Max Ernst skiljer sig från Peggy Guggenheim och tillbringar sommaren med Dorothea Tanning i Arizona. Painting for Young People; L’œil du silence.

1944

Max Ernst tillbringar sommaren med Dorothea Tanning och Julien Levy i Great River, Long Island. Här arbetar han på en ny serie skulpturer.

1945

Sommarvistelse med Dorothea Tanning i Amagansett, Long Island. Max Ernst skriver manus till Hans Richters Film Dreams That Money Can Buy, i vilken han själv medverkar.

1946

Max Ernst vinner med bilden The Tempation of St. Anthony pristävlingen för Albert Lewins film The Private Affairs of Bel Ami. Tillsammans med Dorothea Tanning slår sig Max Ernst ned i Sedona, Arizona. Bygger och dekorerar sitt hus själv. Besök av Roland och Lee Penrose i Sedona. Giftermål med Dorothea Tanning. Dream and Revolution.

1947

Börjar arbeta med cementskulpturen Capricorne och ett flertal reliefbilder. Le surréalisme en 1947. Exposition internationale du surréalisme, surrealismgruppens sista betydande utställning på Galerie Maeght i Paris med 87 konstnärer från 24 länder. Geburt der Komödie.

1948

Max Ernst erhåller amerikanskt medborgarskap. Robert Motherwell publicerar Max Ernst – Beyond Painting and Other Paintings by the Artist and His Friends. Le régal des dieux; Chemical Nuptials.
1949

Besök av Marcel Duchamp i Sedona.

1950

Resa till Europa, arbetar i Paris. I oktober återvänder Dorothea Tanning och Max Ernst till Sedona. Colline inspiré.

1951

Första tyska retrospektiva utställningen i Brühl med anledning av hans 60-årsdag.

1952

Yves Tanguy besöker Sedona. På sommaren håller Max Ernst gästföreläsningar om modern konst på universitetet i Honolulu, Hawaii. Humboldt Current.

Mer om utställningen