Annika von Hausswolff , Del ur I Am the Runway of Your Thoughts, 2008 © Annika von Hausswolff. Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet

15.2 2011

Fantastiska donationer av fotokonst!

En rad fotografiska verk av bland andra Annika von Hausswolff, Cindy Sherman och Robert Mapplethorpe har donerats till Moderna Museet. Dessa verk kommer att presenteras i Moderna Museets nya samlingspresentation: En annan historia.

Moderna Museets satsning på fotografi under 2011 har skapat stor entusiasm redan innan den startat på allvar. En rad storslagna donationer från privatpersoner berikar nu museet med verk av centrala konstnärer som arbetar med det fotografiska mediet. Eftersom hela projektet ”En annan historia”, som öppnar i tre steg under året, handlar just om museets samling, är denna generositet det bästa som kunde hända museet och dess publik, poängterar museets chefer Daniel Birnbaum och Ann-Sofi Noring. Många av de nya verken kommer att visas redan när vi får en första glimt av den nya samlingspresentationen den 24 februari.

– Det är fantastiskt att Moderna Museet har så generösa vänner. Dessa nya gåvor stärker det svenska folkets gemensamma samling av fotografi på ett väsentligt sätt och vi får en bättre bild av vår egen tids konst. Museets egna medel till förvärv av ny konst är ytterst begränsad. Det är enormt glädjande att vi på några veckor fått gåvor som på ett väsentligt sätt stärker vår möjlighet att visa upp den fotobaserade konstens utveckling. Vår nya satsning på fotografi kunde inte börja bättre!, säger Daniel Birnbaum och Ann-Sofi Noring.

Donerade verk

Annika von Hausswolff, I Am the Runway of Your Thoughts, 2008

Donation från Lena och Per Josefsson.

Cindy Sherman, Untitled #143 from the Fairy Tales Series, 1985

Donation till The American Friends of the Moderna Museet Inc. från Helena och Per Skarstedt.

Robert Mapplethorpe, Ellsworth Kelly, 1984

Adam Fuss, två verk, Utan titel. Ur serien Mask, 2004

Sara Charlesworth, Camera Work, 2009

Alex Prager, Crowd #1 (Stan Douglas), 2010

Malick Sidibé och Samuel Fosso

Moderna Museet har även förvärvat fyra verk vardera av fotograferna Malick Sidibé och Samuel Fosso, även dessa verk kommer att presenteras i En annan historia.

Malick Sidibé: I would like to see my skirt, 1963; Dance the twist, 1965; Drissa Balo wedding party, 1967; On the motorbike in my studio, 1973
Samuel Fosso: Fyra verk ur Sans titre, serie Noir & Blanc Années 70, 1970–1980

Publicerad 15 februari 2011 · Uppdaterad 23 mars 2021