Två fåtöljer framför en videoprojetion på väggen

Lisa Tan, Anteckningar från källarhålet, 2013. Installationsbild Moderna Museet 2020. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

23.10 2020

Anteckningar från källarhålet

I ett rum i samlingen kan du se verket ”Anteckningar från källarhålet” av Lisa Tan. Videon utforskar gränssnittet mellan personlig och kulturell historia, i en vindlande tankefärd genom konstnärliga verk och geologiska epoker. Här kan du läsa introduktionen till verket.

23 oktober 2020–

En utgångspunkt för Lisa Tans videoverk är den amerikanska tänkaren och debattören Susan Sontag som 1968 verkade i Stockholm, inbjuden av utrikesdepartementet efter en serie uppmärksammade artiklar som kritiserade Vietnamkriget. I ”Anteckningar från källarhålet” (2013), som lånar titel från Fjodor Dostojevskis roman, blir Sontag en dialogpart i det konstnärliga arbetet. Men också ett stöd i det främlingskap Tan upplevde som nykommen från USA till Sverige under en tid då polariseringen ökar och ett uttalat främlingsfientligt parti valts in i riksdagen.

Susan Sontag betonar i intervjun som samplas i filmen ansvaret att belysa och erbjuda andra synvinklar också på det mörkaste i ens samtid. Klipp vävs in från ”Duett för kannibaler ” (1969), en av två filmer hon kom att skriva och regissera i Sverige. I en scen med skådespelarna Gösta Ekman och Adriana Asti bland Siri Derkerts betongreliefer på Östermalmstorgs t-banestation, lyfts existentiella frågor om hur människan väljer sina handlingar. Parallellt skildras Tans eget arbete med redigering och research, bland annat i Carlsbadergrottorna, New Mexico, nära platsen där hon växte upp. Det filmiska berättandet präglas av vertikala och horisontella rörelser – via tunnelbana och hisschakt, genom grottsystem och den topografiska ljudkurva som skapas av Sontags egen röst.

Lisa Tan arbetar med fotografi, video och text, och är professor på Konstfack. Hon återkommer i sitt arbete till frågor om tillhörighet, förlust och representation. Videoverket är del av en trilogi som tar sin utgångspunkt i författarna Susan Sontag, Virginia Woolf och Clarice Lispector.

Du hittar rummet i Samlingen på plan 4

Karta över Moderna Museet.

Publicerad 23 oktober 2020 · Uppdaterad 3 november 2020