Skulptur av Simone Leigh i samlingskorridoren på Moderna Museet.

Simone Leigh, Corrugated, 2019 Installationsbild, Moderna Museet i Stockholm 2020 © Simone Leigh

30.6 2020

Nyförvärv till samlingen: Corrugated av Simone Leigh

I samlingen på museet i Stockholm kan du nu se skulpturen ”Corrugated” (2019) av Simone Leigh. Verket är en donation från The American Friends of Moderna Museet och förvärvades till museet i november 2019.

Ämnet för Simone Leighs konst är självbemäktigande. Keramik och konstnärlig gestaltning blev hennes uttrycksform efter filosofistudier. I sina verk sammanför hon ofta den svarta kvinnliga kroppen med krukor eller föremål från byggnadskonstruktion, som här ett korrugerat slutet rör. Täckt med svartlegerad brons liksom torson och den stiliserade afrofrisyren.

Den unga kvinnans pose är ceremoniell, och refererar till äldre afrikansk skulptur, medan hennes uttryck är inåtvänt. En bastkjol, vanlig i tidigare seklers stereotypiska framställningar av afrikaner, sitter tätt runt kvinnofigurens hals och ger associationer till kolonialismens förtryck, och till dagens rasism och våldsamma övergrepp. Material är sällan neutrala och definitioner av konst inte bortom politik. Simone Leighs ansikten saknar markerade ögon. Kanske har de sett nog.

Publicerad 30 juni 2020 · Uppdaterad 1 juli 2020