Not Your Bitch (stillbild från video)

United Colors of Bitchaton, Not Your Bitch (stillbild från video), 2014. Digital video, 02:57 min © United Colors of Bitchaton

1.7 2020

Not Your Bitch visas i Minibion

Musikprojektet United Colors of Bitchaton drivs av en grupp konstnärer med bas i Los Angeles och Stockholm. Deras hiphop blandar ett skarpt feministiskt budskap med dräpande sarkasmer och lekfull kitsch. Se ”Not Your Bitch” (2014) i Minibion 16 juni–1 oktober 2020. Videoverket av United Colors of Bitchaton är ett nyförvärv till Moderna Museets samling.

I videoverket ”Not Your Bitch” (2014) är kopplingen till den amerikanska västkustens bling och gangstarap påtaglig. Här syns också tillhörigheten i en bildkultur som lånar, ställer samman och alstrar nya innehåll i ett övertänt flöde.

En av grundarna till United Colors of Bitchaton är den svenska konstnären Roxy Farhat, som i sina videoverk och performance återkommer till kritiken av en patriarkal, kapitalistisk samhällsordning. Hon lånar ibland uttryck och dramaturgi från företagsvärldens generiska presentationsteknik, som med den fiktiva konsultfirman Minimal Kompetens. I tidigare verk bearbetas ämnen som exil och assimilering, delvis genom den egna familjehistorien.

United Colors of Bitchaton, Not Your Bitch, 2014
Digital video, 02:57 min
Med: Roxy Farhat, Sarah Cromarty, DRE, Eden Batki
Filmfotograf: Mariah Garnett

Du hittar Minibion på plan 2

Karta över Moderna Museet med Minibion markerad i lila.
Karta över Moderna Museet.

Publicerad 1 juli 2020 · Uppdaterad 1 juli 2020