Vit mans ansikte centrerat i bild med röd och blå bakgrund.

Arthur Jafa, The White Album (stillbild från video), 2018 © Arthur Jafa. Courtesy the artist and Gavin Brown’s enterprise, New York/Rome

7.6 2021

Arthur Jafas ”The White Album”

Det prisbelönta videoverket ”The White Album” visas inte längre i Moderna Museets samling. Men här nedan kan du läsa om det omtalade filmcollaget, ett verk som berör med musik och starka bilder. ”The White Album” är samtidigt essä, poem och porträtt. Strömmen av bilder visar på splittring och misstro mellan grupper, men även förmågan till kärlek.

I ”The White Album” (2018) passerar ett flöde av till synes disparata videoklipp i en laddad, rå, men stundvis ömsint betraktelse av vit visuell kultur. Bilden framträder av en grupp människor vars identitet och blick formats genom århundraden av historiskt övertag, och som tar sin position för given. Här synliggörs vithet som strukturell norm, en maktordning som gör det möjligt att avfärda andras kulturella uttryck – eller göra dem till sina egna.

Konstnären och filmskaparen Arthur Jafa undersöker förutsättningarna för en afrikansk-amerikansk visuell kultur. Arbetet tar sin början i ett samlande av historiska och samtida bilder, material som är välbekanta men ryckta ur sitt sammanhang. Arkivbilder, reportage, musikvideor och Youtube-klipp ställs samman i filmiska mosaiker, med en formfrihet inspirerad av improvisationsmusikens övergångar och temposkiftningar.

”The White Album” är samtidigt essä, poem och porträtt. Strömmen av bilder visar på splittring och misstro mellan grupper, men även förmågan till kärlek. Verkets titel anspelar på The Beatles ikoniska album från 1968 vars eklektiska stil lyfte popen in i det kulturella finrummet. Titeln refererar också till författaren Joan Didions essä med samma namn, om ett Kalifornien där den företrädesvis vita hippiekulturen kantrar över i droger, våld och politisk konflikt, till Beatles musik.

Arthur Jafa belönades med Guldlejonet för ”The White Album” vid 2019 års konstbiennal i Venedig.

The White Album, 2018. Digital video, 29:55 min. Verket är en donation 2020 The American Friends of the Moderna Museet Inc.

Om Arthur Jafa

Arthur Jafa är född 1960 i USA. Med en bakgrund inom independentfilm har Jafa tidigare samarbetat med filmskapare som Spike Lee, Julie Dash, John Akomfrah och Stanley Kubrick. Han har gjort musikvideor för Solange, Kanye West och Jay-Z. I sina egna politiskt reflekterande verk lyfter han fram den inneboende kraften i afrikansk-amerikansk bildkonst, musik och historia.

Publicerad 7 juni 2021 · Uppdaterad 16 februari 2022