Hannah Wilke, Gestures [Gester] (stillbild från film), 1974 © Marsie, Emanuelle, Damon and Andrew Scharlatt / Bildupphovsrätt, Sweden / VAGA, New York, NY

25.11 2019

Hannah Wilke – kropp och representation

Se två av Hannah Wilkes videoverk i samlingen. Självporträtt och kroppsspråk återkommer i Wilkes arbete, ämnen som hon undersöker i förhållande till kön och makt. Hon använder sin egen kropp i fotografier, målningar och performance, ofta i rollen som den sexualiserade kvinnan i populärkultur och konsthistoria. Här kan du läsa introduktionen till denna samlingspresentation, som även finns intill verken i museet.

Wilke började som skulptör inom en minimalistisk tradition. Hon använde ”låga” material, som modellera, tuggummi, latex eller ludd från torktumlaren. Hennes serier av objekt i organiska former associerade ofta till det kvinnliga könet, ett motiv hon ville återerövra.

I filmen ”Gester” använder Wilke det egna ansiktet som sitt material. Hon knådar och drar i huden, skulpterar fram groteska uttryck och skapar ljud med handrörelser som kan underförstå våld. I nästa stund är mimiken tillrättalagt behagfull och stereotypt ”kvinnlig”, likt bilder från reklam- eller modevärlden.

Hannah Wilke, Hannah Wilke Through the Large Glass [Hannah Wilke genom Det stora glaset], 1976 © Marsie, Emanuelle, Damon and Andrew Scharlatt / Bildupphovsrätt, Sweden / VAGA, New York, NY

Hannah Wilke och Marcel Duchamp

”Hannah Wilke genom Det stora glaset” är en av Wilkes mest kända performance, en striptease sedd genom ett nyckelverk av den franske konstnären Marcel Duchamp på Philadelphia Museum of Art. I filmen avväpnar hon med lätt hand ett av konsthistoriens och den manliga genikultens verkligt ikoniska verk, Duchamps ”Bruden avklädd av sina ungkarlar, t.o.m.” (1915–1923), känd som Det stora glaset. Verket finns i ett fåtal unika editioner, varav två i Moderna Museets samling.

Marcel Duchamp har haft stor betydelse för en förnyelse av själva konstbegreppet, främst genom sina readymades, vardagsföremål som görs till konst av sammanhanget de visas i. ”Att hedra Duchamp är att opponera sig mot honom”, menade Hannah Wilke.

Marcel Duchamp, Bruden avklädd av sina ungkarlar t.o.m., 1915–1923 © Succession Marcel Duchamp / Bildupphovsrätt 2019

Du hittar rummet i Samlingen på plan 4

Karta över Moderna Museet.

Publicerad 25 november 2019 · Uppdaterad 2 december 2019