Isa Genzken, Detalj ur Oil XII, 2007 © Isa Genzken. Photo: Mathias Johansson, Courtesy Jarla Partilager

25.4 2013

Betydande donation till Moderna Museet

Genom en betydande donation från Eva och Gerard De Geer berikas Moderna Museets samling med centrala verk av nio ledande konstnärer som tidigare inte varit representerade i samlingen på ett relevant vis: Miroslaw Balka, Phil Collins, Olafur Eliasson, Isa Genzken, Charles Long, Mark Manders, Susan Philipsz, Thomas Scheibitz och Thomas Schütte.

Donationen består av skulpturer och omfångsrika rumsliga arbeten som tar hela salar i anspråk. Många av verken har visats på viktiga museer och utställningar, till exempel konstbiennalen i Venedig. Det rör sig om tidiga nyckelverk av några av dagens mest uppmärksammade konstnärer: Miroslaw Balka (Polen), Phil Collins (England), Olafur Eliasson (Danmark/Island), Isa Genzken (Tyskland), Charles Long (USA), Mark Manders (Nederländerna), Susan Philipsz (Skottland), Thomas Scheibitz (Tyskland) och Thomas Schütte (Tyskland).

– Eva och Gerard De Geer väljer att donera nio nyckelverk av konstnärer som de följt under många år. Jag kan inte nog betona betydelsen av denna gåva, som i ett slag uppgraderar museets internationella samling och ger oss möjligheten att presentera en rikare bild av vår samtid. Något jämförbart har inte skett i svenskt konstliv på många år. Det är fantastiskt att dessa verk nu tillhör oss alla, säger överintendent Daniel Birnbaum.

– Donationen befäster Moderna Museets position som Nordens ledande museum för modern och samtida konst. Vi planerar att visa samtliga verk ur donationen under de närmaste två åren. Verken poängterar och fördjupar Moderna Museet som en plats för vår tids viktigaste konstnärskap, säger vice museichef Ann-Sofi Noring.

De donerade verken

Miroslaw Balka, 2x(14x10x4), 65x10x4, 63x10x4, 2x(10x9x4), 11x10x4, 2x(190x60x55), 1996
Phil Collins, zasto ne govorim srpski (na srpskom), 2008
Olafur Eliasson, The sandstorm park, 1999