I was dreaming  (first version)

Le Corbusier, I was dreaming (first version), 1953 © Le Corbusier / Bildupphovsrätt 2013

26.6 2013

Moderna Museet slår broar mellan konstarterna

Moderna Museet har en lång tradition av gränsöverskridande utställningar. Bara under detta år kommer museet att vara mötesplats för konst, arkitektur, design, litteratur och mycket annat. Daniel Birnbaum och Ann-Sofi Noring berättar om ett museum där besökaren får möjlighet att uppleva nya dimensioner av konsten när den presenteras i samspel med de andra konstarterna.

Film, design, musik, litteratur, arkitektur, måleri, skulptur, fotografi … På Moderna Museet slår vi broar mellan konstarterna. Det är ofta mer spännande att synliggöra bildkonstens dialog med andra discipliner än att betrakta den som något isolerat. Ja, det är ofta helt nödvändigt att påminna om film, litteratur och filosofi för att förstå bildkonsten under en period. Det är uppenbart i surrealismen. Det blir tydligt igen i popkonsten och postmodernismen. Saker och ting hänger ihop. Ibland öppnar en målning ett helt kosmos, men den förblir en fasett i ett större kulturellt sammanhang.

Det här är en etablerad tradition på vårt museum, och under de senaste åren har vi skapat en rad utställningar och projekt som verkligen betonar konstarternas samspel. Förra sommarens Bucky Dome i trädgården blev en experimentell scen för musik och performance. Många av arrangemangen gjorde publiken så delaktig att gränsen mellan konstnär och betraktare suddades ut.

Några av årets stora utställningar slår liknande broar: Le Corbusier lät sig inspireras av snäckor och andra strandfynd. Han tecknade, målade, skapade skulpturer, byggnader, stadsdelar, ja hela städer. Vårens utställning om den store arkitektens hemliga laboratorium visade hur vissa former vandrar mellan de olika materialen och teknikerna: en snäckas organiska morfologi dyker upp i bilder, träskulpturer och arkitektoniska element. Le Corbusier, en av modernismens mest tongivande och kontroversiella profiler, var också en av förra seklets mest överambitiösa totalkonstnärer.

Sommarens stora satsning, Pop Konst Design, visar upp andra sätt att överskrida gränser. Idag är det uppenbart att popkonsten är en av efterkrigstidens mest inflytelserika konstriktningar och dess bilder fortsätter att påverka förståelsen av vår kulturella identitet. De som kom att kallas popkonstnärer fann motiv i sin vardag, i Hollywoods bildvärldar, i massmedia, reklam, kommersiella symboler och logotyper skapade av formgivare. Popkonstens bildvärld och strategier fungerade i sin tur som inspirationskällor för formgivare. Pop Konst Design utforskar dialogen som uppstod mellan konst och tillämpad konst, mellan skulptur, måleri, fotografi och design. Den omfattar verk från tidigt 1950-tal till början av 1970-talet och inkluderar några av världens mest uppmärksammade konstverk och designföremål från denna period.

Moderna Museet har en av världens viktigaste samlingar av popkonst. Vi är övertygade om att vi alla kommer att se dessa för Stockholmspubliken välbekanta konstverk på ett rikare sätt genom att skapa en ny dialog med en värld av objekt som faktiskt har en användning: möbler, lampor, telefoner. En liknande förbindelse mellan bruksföremål och konst skapas av konstnärerna Tobias Rehberger och Rivane Neuenschwander som kommer att bli synliga i museets foajé i sommar. Rehberger skapar föremål som är på en gång bruksföremål och skulpturer. För några år sedan gestaltade han Venedigbiennalens café: för honom en stor skulptur som man kan sitta och dricka kaffe i, för andra en ovanligt förvirrande inredning. För Moderna Museet har han skapat ett stort antal nya lampor som kommer att förändra utseendet på vår entré under en tid. Neuenschwander har i dialog med en grupp studenter från Nyckelviksskolan producerat möbler inspirerade av svensk almoge. Vi tar snart avsked från vår gamla espressobar och välkomnar dessa svenskbrasilianska hybridobjekt som vi hoppas blir roliga att se på och sköna att sitta på.

Ett av höstens projekt handlar om ett annat möte, det mellan litteratur och konst. En helt ny litteraturfestival skapas just nu i samarbete med Moderna Museet, och under en livlig helg kommer författare från hela världen att presentera sina texter i dialog med konsten i salarna. Ord och bild, språk och objekt. Ja, på Moderna Museet slår vi broar mellan konstarterna.

Moderna Museet Krönika

Ursprungligen publicerad i Moderna Museets Vänners Bulletinen Nr 3, 2013