Baigneuses au ballon

Pablo Picasso, Baigneuses au ballon, 1928 © Succession Picasso / Bildupphovsrätt 2014

31.5 2014

Donation av historisk betydelse till Moderna Museet

Det är med stor glädje som Moderna Museet kan tillkännage en storartad donation av moderna klassiker till Moderna Museets samling. Gåvan sker i enlighet med Elisabeth ”Peggy” Bonniers testamente och omfattar åtta verk: målningar av Jean Fautrier, Juan Gris, Paul Klee och Pablo Picasso, samt skulpturer av Henri Laurens och Jean Fautrier.

Moderna Museets överintendent Daniel Birnbaum betonar donationens betydelse:

”Dessa konstverk är en sensation för vilket internationellt museum som helst. Det är konst som knappast längre går att förvärva. Det är otroligt att få uppleva denna typ av generositet och donationen är glädjande för alla konstälskare i Sverige. Nu tillhör konstverken oss alla.”

Förläggaren Gerard Bonnier (1917–1987) var ordförande i Moderna Museets Vänner under åren 1961-77 och en viktig svensk konstsamlare. År 1989 donerade i testamente Gerard Bonnier tjugotre mästerverk som berikade och förstärkte Moderna Museet på ett enastående sätt, och idag utgör de samlingens ryggrad vad gäller tidig modernism. Nu kulminerar ett av de mest generösa privata engagemang i en svensk kulturinstitution någonsin. Gerard Bonniers maka Elisabeth ”Peggy” Bonnier (1922-2013) donerar via testamente åtta moderna klassiker till Moderna Museet. Vice museichef Ann-Sofi Noring lyfter fram de möjligheter som gåvan för med sig:

”Konstverken kommer att berika bilden av den tidiga europeiska modernismen på Moderna Museet. Vi planerar en utställning med Pablo Picasso i Malmö redan i sommar och en dialog mellan Paul Klee och Ivan Aguéli nästa år i Stockholm. En mer generös och välkommen gåva än detta går inte att tänka sig.”

Konstverken kan ses redan till helgen i Pontus Hulténs visningsmagasin på Moderna Museet i Stockholm.

De donerade verken

Jean Fautrier, Otage, 1945