Burhan Dogancay, ”Urban Decay”, 1967 © Burhan Dogancay

26.2 2015

Donation: Målning av Burhan Dogancay

Moderna Museet har i donation fått en målning, Urban Decay, av Burhan Dogancay (1929–2013). Det donerade verket visas nu i samlingshängningen tillsammans med ett inlånat verk, Detour, 1966, av samma konstnär, samt två tidigare donationer.

Burhan Dogancay (1929–2013) var en världsmedborgare – uppvuxen i Turkiet, verksam i Frankrike, USA och hemlandet, som i tidig medelålder avslutade sin karriär som ekonom och diplomat för att ägna sig åt konsten. I Moderna Museets samling finns några viktiga verk, utöver donationen, av konstnären, collagebaserade målningar i blandteknik som vittnar om hans ambulerande tillvaro i mer än 100 länder. Han skapade ett tidsarkiv genom att fotografera murar i städer, urbana uttryck för samhällets olika skikt. Dogancay såg det med tiden alltmer omfångsrika arkivet som en slags barometer för vår tid. Det blev också utgångspunkten för hans måleri, där lager på lager lagts av färg och fragment till en intrikat väv av motsägelsefulla utsagor.

Burhan Dogancay, Dogancay_webb_659x1831 Burhan Dogancay
”Detour”, 1966. Olja och blandteknik på dukremsor monterade på trä. Privat ägo.
”NYC Aids Cares”, 2000. Collage och blandteknik på papper. Donation 2008 från Benjamin Kaufmann.
”Neruda. Ur serien Cones”, 1989. Akryl, fumage och collage på duk. Bequest Mrs. L. Bengtsson.