Jeff Wall, Staircase & two rooms, 2014 © Jeff Wall

30.8 2016

Samtida fotografi – nyhängning i samlingen

Moderna Museets samling växer ständigt, inte minst tack vare generösa donationer från vänner. Nu inviger vi en sal med ett par viktiga nyförvärv av fotobaserade verk. Här visar vi verk av Jeff Wall, Cindy Sherman, Annika von Hausswolff och Douglas Gordon.

– Att Moderna Museet nu kan presentera ett av Jeff Walls monumentala verk som en del av samlingen är en glädjande nyhet för alla som intresserar sig för fotografins möjliheter inom konsten. Dagens verkligt centrala konstnärskap inom fotografin – från Andreas Gursky till Cindy Sherman och Wolfgang Tillmans – har alla introducerats på Moderna Museet. Jeff Wall var den enda felande länken. Det är en fantastisk bild! säger Daniel Birnbaum, överintendent.

Jeff Wall är, vid sidan av Cindy Sherman, en av de i särklass viktigaste och mest inflytelserika konstnärerna som arbetar med fotografi. I slutet av 1970-talet förändrade de båda fotografins status med storskaliga färgfotografier som på ett mer självklart sätt än tidigare kom att betraktas som konst. Walls fotografier är iscensatta och arrangerade i minsta detalj. Fotografiernas storlek och symboliska innehåll har lett till jämförelser med 1800-talets historiemåleri. Hans bilder har också referenser till konsthistoria, såväl måleri som film och fotografi. Wall har vid sidan av sitt konstnärskap även en konstvetenskaplig, akademisk karriär.

Staircase & two rooms är ett tredelat fotografi av monumentala mått, ca 250 x 555 cm. Det ruvar en märkligt laddad stämning i den fragmenterade scenen. Walls bilder ter sig ofta hemlighetsfulla; vad händer utanför bilden, vad händer innan och efter det ögonblick fotografiet fångar?

– Att förvärva ett verk av den här digniteten av en av vår tids främsta konstnärer är bara möjligt tack vare den generösa donationen från Anna-Stina och Gunnar Höglund, säger Moderna Museets chef Daniel Birnbaum.

Annika von Hausswolff hör till sin generations viktigaste svenska konstnärer och är sedan tidigare representerad i samlingen. Verket The Photographer är förvärvat från hennes senaste galleriutställning. De svartvita bilderna, där mittbilden är presenterad som negativ, där ljusa partier är mörka och tvärtom, är delvis övermålade med beige färg. Som i några av von Hausswolffs tidiga fotografiska arbeten tycks de avbilda en brottsplats. Fotografins roll som sanningsvittne och bevismaterial problematiseras i dessa mångbottnade bilder.

Douglas Gordons Punishment Excercise in Gothic or… är tre versioner av samma fotografi, i svartvitt, färg och spegelvänt – en detalj av konstnärens ansikte med genomborrande blick och ärr i pannan. Gordon fascineras av repetition, speglingar och dubbleringar. Gordons verk är suggestiva och samtidigt konceptuella undersökningar av mediets möjligheter, som i hans berömda 24 Hour Psycho där han visade Alfred Hitchcocks skräckfilmsklassiker i extrem slow-motion.

Anne Collier fotograferar av existerande bilder som hon finner i vår samtids enorma bildflöde; på internet, loppmarknader eller skivomslag. Det rör sig ofta om romantiskt känsloladdade bilder från populärkulturen, till exempel i verket Album (For Whom The Bell Tolls) där en bild av Ingrid Bergman, tagen från filmen med samma titel, återanvänts till ett skivomslag.

Annika von Hausswolff, Hey Buster! What Do You Know About Desire?, 1995. The Photographer, 2015. Installationsbild Moderna Museet 2016 © Annika von Hausswolff. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet.

Publicerad 30 augusti 2016 · Uppdaterad 14 oktober 2016