Installationsbild Pillar, Blue is the Color of Your Eyes, Janus Fleuri.

Louise Bouregeois Pillar, 1949. Blue is the Color of Your Eyes, 2008. Janus Fleuri, 1968. Installationsbild Moderna Museet 2016. Foto: Åsa Lundén / Moderna Museet. Bildupphovsrätt 2016

2.12 2016

Nya verk av Louise Bourgeois i samlingen

Nu visar vi fem verk av Louise Bourgeois, varav två är nyförvärv till samlingen: Bronsskupturen Janus Fleuri och Blue is the Color of Your Eyes, handkolorerad torrnål.

Bronsskupturen Janus Fleuri från 1968 är inköpt förra året med medel från Anna-Stina Malmborgs och Gunnar Höglunds stiftelse. Blue is the Color of Your Eyes är handkolorerad torrnål från 2008 som donerats av The Easton Foundation genom The American Friends of the Moderna Museet Inc.

Rummet med Bourgeois verk visar vilken banbrytare hon var för den feministiska konsten. Själv har hon sagt: ”Jag har under hela mitt liv som skulptör strävat efter att förvandla kvinnan från ett objekt till ett aktivt subjekt.”

Janus Fleuri är ett av Bourgeois mest ikoniska verk. Bronskulpturen har bland annat visats i Sigmund Freuds hem i London där den hängde över hans berömda divan. Verket har tolkats som en metafor för grekiska guden Janus två ansikten och uttrycker en hermafroditisk två-könslighet.

Bourgeois hade sin första utställning 1945 i New York. Därefter ställde hon ut mycket sporadiskt men fick till slut, 71 år gammal, ett genombrott med en retrospektiv utställning på Museum of Modern Art i New York som gav eko över hela världen.

2015 visades utställningen Louise Bourgeois – I Have Been to Hell and Back på Moderna Museet i Stockholm.

Publicerad 2 december 2016 · Uppdaterad 2 december 2016