Färgfotografi av en mun i närbild.

Irving Penn, Chocolate Mouth, New York, 2000 © Condé Nast. Donation 2018 från The Irving Penn Foundation genom The American Friends of Moderna Museet Inc.

26.3 2019

Mer Irving Penn!

Fler verk av fotografen Irving Penn finns nu, tack vare en donation från The Irving Penn Foundation, i Modern Museets samling. Till och med 11 augusti 2019 kan du se dem i en sal i samlingspresentationen på museet.

De åtta donerade fotografierna är från de första åren på 2000-talet och är ett fantastiskt komplement till de 100 verk som redan finns i samlingen. I den nyhängda salen visas cirka 30 utvalda verk av Penn – både verk från den nya donationen och verk som finns i Moderna Museets samling sedan tidigare.

Fotografen Irving Penn (1917–2009) hade en lång och framgångsrik karriär och många har inspirerats av hans bilder och arbetssätt. Han var från mitten av 1940-talet knuten till modetidningen ”Vogue” och följde fram till slutet av 1970-talet varje år haute couture-visningarna i Paris.

Tidigt utvecklade Penn ett minimalistiskt uttryck som handlade om form och yta – en stil som han förfinade och egentligen aldrig övergav. De långa, smala modellerna ersattes senare med modedockor, vilket gjorde att modebilderna närmade sig de rena och avskalade reklambilderna som han också kontinuerligt arbetade med. Dessa bilder av smink, frysta grönsaker och andra föremål har liknats vid moderna stilleben.

Kontakterna med Sverige inleddes tidigt och genom åren var det flera unga svenska fotografer som fick möjlighet att arbeta som assistenter i Irving Penns studio. Under 1995 donerade han en kollektion av 100 fotografier till Moderna Museets samling, till minne av sin svenskfödda hustru Lisa Fonssagrives-Penn (1911–1992). I den finns exempel på alla hans olika motiv, som de eleganta modefotografierna, porträtten av småföretagare och kända personer, bilder från resor, närstudier av krukor och ben, samt bilderna av cigarettfimpar och annat skräp.

I samband med hundraårsjubileet 2017 av Irving Penns födelse, presenterades flera stora utställningar och böcker utifrån hans skiftande bildvärldar. The Irving Penn Foundation beslutade att donera ytterligare åtta fotografier till museet. Dess är från de första åren på 2000-talet. Här återkommer många av de motiv han arbetat med tidigare, men nu i nya skepnader, ny teknik och med andra modeller.

Se de nyförvärvade verken i samlingen där de visas under 2019, med öppning 5 april. Verken visas till och med 11 augusti 2019.

Invigning Irving Penn

Fredag 5 april 2019, kl 18.00
I samlingen, plan 4. Fri Entré. På svenska och engelska.

Välkommen till invigningen av en nyöppnad sal i samlingen med fotografier av Irving Penn. Anna Tellgren, intendent fotografi, berättar om en av fotografins stora fixstjärnor. Presentationen är ca 45 min och ges i närvaro av Tom Penn, Executive Director, The Irving Penn Foundation.

Varken biljett eller förbokning krävs. Efter presentationen är Moderna Bar öppen.

Publicerad 26 mars 2019 · Uppdaterad 30 oktober 2019