Lap-See Lam & Wingyee Wu, Mother's Tongue, 2018 © Lap-See Lam & Wingyee Wu

2.12 2019

Mother’s Tongue

I ett rum i samlingen kan du se verket ”Mother’s Tongue” av Lap-See Lam och Wingyee Wu. I videoverket får du följa med på en delvis spekulativ tidsresa genom den svenska kinakrogens historia. Språk, identitet och att leva i en diaspora utforskas genom fiktiva monologer ledda av tre generationer kvinnor. Här kan du läsa introduktionen till verket.

3 december 2019–11 oktober 2020

Kinakrogen förkroppsligar sedan slutet av 1970-talet på samma gång ett välbekant inslag i svenska städer som ett främmande eller exotiskt alternativ. ”Mother’s Tongue” berättar i tre kapitel – utspelade i dåtid (1978), nutid (2018) respektive framtid (2058) – historier som kretsar kring både sociala, kulturella och teknologiska sammanstötningar.

Språk, identitet och att leva i en diaspora utforskas genom fiktiva monologer ledda av tre generationer kvinnor. Bland annat behandlas den inbillade föreställningen om närhet till den kinesiska kulturen som kinakrogen kan generera.

Lap-See Lam & Wingyee Wu, Mother's Tongue, 2018 © Lap-See Lam & Wingyee Wu

Genom verkets användning av 3D-scanningsteknik och datoranimationer uppstår en distans till platserna det berättas om, något som understryker kinakrogen i form av scenografi – en skådeplats där gästerna kan tänkas förvänta sig en upplevelse jämförbar med en resa till ett annat land. Samtidigt fungerar restaurangerna som fullt verkliga platser i mångas vardagliga och befintliga liv, inte sällan ett liv som invånare i ett nytt hemland.

En första version av ”Mother’s Tongue” skapades som en mobil-app och stadsvandring i Stockholm och tog användaren till tre platser med anknytning till nuvarande eller tidigare kinakrogar.

Du hittar rummet i Samlingen på plan 4

Karta över Moderna Museet.

Publicerad 2 december 2019 · Uppdaterad 12 oktober 2020