Mats Stjernstedt. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

25.2 2016

Mats Stjernstedt curator för Nordiska paviljongen 2017

Mats Stjernstedt kommer att kuratera den gemensamma utställningen för Finland, Norge och Sverige i den Nordiska paviljongen vid Venedigbiennalen 2017. Utställningen är en vitalisering av det nordiska samarbetet mellan de tre länderna.

Konsten som presenteras i Nordiska paviljongen ska ses som ett gemensamt projekt och de tre länderna ska representeras på likvärdigt sätt. Som tidigare kommer länderna att turas om att vara kommissionär och leda arbetet med Nordiska paviljongen:

2017 – Moderna Museet, Sverige
2019 – Frame Visual Art Finland, Finland
2021 – Office for Contemporary Art (OCA), Norge

Moderna Museet har utsett Mats Stjernstedt till curator för Nordiska paviljongen 2017. Stjernstedt är sedan 2011 konstnärlig ledare på Kunstnernes Hus i Oslo. Genom åren har han kuraterat många utställningar både i Norden och internationellt.

– Att sammanställa en utställning för den Nordiska paviljongen är ett hedersuppdrag och en utmaning. Jag uppskattar att jag fått detta förtroende och ser fram emot att kombinera de erfarenheter jag har med kommande månaders researcharbete. Jag glädjer mig till att presentera intressanta konstnärskap som är verksamma i de nordiska länderna i det spännande ramverk som Venedigbiennalen utgör, säger Mats Stjernstedt

Den nordiska paviljongen ligger på biennalområdet Giardini i Venedig. Paviljongen färdigställdes 1962 och har sedan dess fungerat som plats för samarbete mellan de tre länderna; Sverige, Finland och Norge. De tre senaste biennalerna (2011, 2013 och 2015) prövades en form som innebar att varje land hade möjlighet att göra separatutställningar. Under åren 2017-2021 återgår man till överenskommelsen att de tre länderna ska representeras på ett likvärdigt sätt.

Publicerad 25 februari 2016 · Uppdaterad 25 februari 2016