Untitled, olja på glasfiber

Robert Ryman, Untitled, 1969 © Robert Ryman / Bildupphovsrätt 2018

16.2 2018

Donation av 12 monokroma målningar

Vi har mottagit en donation av 12 abstrakta målningar. Verken kommer från konstsamlaren och galleristen Claes Nordenhakes privata samling och det gemensamma för verken är att de alla närmar sig det monokroma, det vill säga koncentrationen på en enda färg.

Samtliga målningar ur Claes Nordenhakes donation kommer du kunna se på museet senare under året. Redan under våren visas Olle Bærtlings Dynamique Noir Bleu i samband med utställningen Concrete Matters, med latinamerikansk konkret och neokonkret konst. Claes Nordenhake är konstsamlare som sedan 1976 drivit konstgalleri – först i Malmö, sedan i Stockholm och Berlin.

– Claes Nordenhake är en ovanlig samlare. Han berättar att besökarna slutade komma till hans galleri på 1980-talet eftersom de tyckte att alla verk liknade varandra. Idag går det att se att hans intresse för de små skillnaderna är det som gjort den egna samlingen så märkvärdig. Hans gåva är ett filosofiskt tidsdokument av stort konsthistoriskt värde, säger Daniel Birnbaum, överintendent på Moderna Museet.

Gåvan till Moderna Museet består av målningar av konstnärer som i de flesta fall inte finns representerade på museet, utan stärker museets samling.

– Det är oerhört glädjande att vi i framtiden kommer att kunna presentera en modern klassiker som amerikanen Robert Ryman för våra besökare. Också en kvinnlig målare som Marcia Hafif berikar vår samling på ett spännande vis. Och den nästan monokroma målningen av Olle Bærtling är en riktig juvel, säger Ann-Sofi Noring, vice museichef på Moderna Museet.

Donerade verk

Olle Baertling, Dynamique Noir Bleu, 1954, olja på duk

Stefan Baumkötter, O.T., 1997, oljefärgskrita på duk

Alan Charlton, Two part corner painting, 1989, akryl på duk