Monogram

Robert Rauschenberg, Monogram, 1955–59 Inköp 1965 med bidrag från Moderna Museets Vänner. © Estate of Robert Rauschenberg / Bildupphovsrätt 2016, Stockholm/VAGA, NY.

3.5 2018

Monogram är tillbaka!

Ett av våra mest älskade verk är tillbaka efter en lång utlandsturné. 12 maj kan du återigen se det berömda konstverket Monogram av Robert Rauschenberg på plats i museet. Lär dig mer om dess historia och se verket utan sin glashuv för första gången på decennier.

Lördag den 12 maj är första dagen som verket återigen visas i sal. Då är du extra välkommen. Under helgen bjuder vi på guidade visningar, familjeprogram och ett kärt återseende av ett av våra mest älskade konstverk. Monogram har ingått i en retrospektiv utställning med verk av Robert Rauchenberg som visats på Tate Modern i London, MoMA i New York och SFMOMA i San Francisco det senaste året.

– På varje museum har det varit ett mycket stort intresse från de anställda när geten skulle packas upp, säger My Bundgaard, konservator på Moderna Museet som följt med Monogram på turnén. Då förstod jag att det har varit ett efterlängtat verk och setts som en höjdpunkt i Rauschenberg-utställningen, fortsätter hon. Flera av utställningens ansvariga intendenter uttryckte stor tacksamhet över att vi lånade ut det och att vi lät det åka på denna långa resa.

När ett konstverk har varit på utlån och kommer hem till museet igen gör konserveringsavdelningen alltid en noggrann genomgång av dess tillstånd. Inför utlånet gjordes en rapport med både bilder och text som beskriver de olika materialens nedbrytningsgrad och skick, det fungerar sedan som ett underlag för att bedöma om verket har skadats under utlånet eller inte.

– Monogram har klarat av påfrestningarna av resandet bra. Det är vi såklart väldigt tacksamma och lättade över, då det är ett mycket känsligt verk, som är komplicerat att hantera, säger My Bundgaard. När Monogram kom tillbaka till museet gjorde vi en tillståndsbedömning och sen har jag försiktigt rättat till pälsen på geten eftersom vistelsen i transportlådan hade rört till frisyren.

– Och sen är det ju skönt att vi får tillbaka verket i utställningssal, så vi och alla besökare kan glädjas åt det igen.

Familjeprogram

Söndag 13 maj kl 11.15 för barn 2–5 år, tillsammans med en vuxen.
Söndag 13 maj kl 13.00 för barn 7–14 år, tillsammans med en vuxen.
Fri entré. På svenska.

Vi ser Robert Rauschenbergs Monogram utan glashuv! Möt det spännande konstverket med en uppstoppad get som har ett däck runt midjan. Vår konstpedagog Jessica Eldenstjärna visar och berättar, sedan skapar vi egna monogram i Verkstan.

Visningar

Söndag 13 maj kl 14.00, 15.00, 16.00 och 17.00.
Fri entré. På svenska.

Våra konstpedagoger Sara Callahan och Staffan Redin visar Monogram för en vuxen publik och berättar om den uppstoppade angoragetens resa från att vara ett bortkommet mässexemplar hos en återförsäljare av begagnade kontorsmöbler i New York, till att bli ett av världens mest kända moderna konstverk.

Fika

I Restaurangen kan du njuta av ett specialkomponerat Monogramflarn i getens ära. Flarnet bakas med smördeg, getost och hallon.

Läs mer om Monogram

Sista chansen att se Geten, 5.10 2016